۱۳۹۳ تیر ۲۳, دوشنبه

گمرک ایران: صادرات میعانات گازی دو و نیم برابر شد


آمارهای گمرکی حاکی است که صادرات میعانات گازی ایران در سه‌ماهه اول سال جاری تقریبا دو و نیم برابر مدت مشابه پارسال شده‌است.
این مطلب در گزارش ماهانه گمرک ایران که دوشنبه ۲۳ تیرماه بر روی وب‌سایت رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر شده و در برگیرنده آمارهای تجارت خارجی غیرنفتی ایران در ربع اول سال ۹۳ است، درج شده‌است.
این گزارش حاکی است که این کشور در بازه زمانی یاد شده مجموعا ۵۷۸۴ تن (معادل صادرات روزانه ۵۲۲ هزار و ۴۲۵ بشکه) صادرات میعانات گازی داشته‌است که ارزش آن سه میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۴۰۲ تن بوده‌است.
میعانات گازی نوعی نفت خام بسیار سبک و گران‌قیمت است که از چاه‌های گازی تولید می‌شود. ایران میعانات گازی را در سبد اقلام صادرات غیرنفتی قرار می‌دهد. آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که میعانات گازی حدود ۳۲ درصد کل صادرات غیرنفتی ربع اول سال جاری کشور را تشکیل داده‌است.
جمهوری اسلامی در این مدت کلاً ۱۱ میلیارد و ۸۵۹ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته‌است که نسبت به سال قبل بیش از ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. واردات نیز در این مدت با افزایشی بیش از ۳۵ درصدی به ۱۲ میلیارد و ۳۸۶ میلیون دلار رسیده‌است.
با مقایسه گزارش گمرک ایران و آمار مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران که در گزارش‌های ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شده‌است، میعانات گازی حدود ۴۴ درصد از کل صادرات نفت ایران را تشکیل می‌دهد.
گزارش‌های ماهانه آژانس حاکی است که ایران در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن به ترتیب روزانه ۱٫۱۱ میلیون، ۱٫۳۶ میلیون و ۱٫۰۸ میلیون بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته‌است.
این دوره زمانی با اختلاف ۱۰ روز، تقریبا معادل سه‌ماهه اول ۹۳ است. جزئیات آمار گزارش‌های ماهانه گمرک ایران حاکی است که ایران در سه‌ماهه اول سال به ترتیب ۲۳۰ هزار بشکه، ۱٫۱۱ میلیون بشکه و ۲۲۹ هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشته‌است.
اوج گرفتن صادرات میعانات گازی در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایرنا، هادی میرباقری مدیر پیگیری پروژه‌های گروه پتروپارس ۲۲ تیرماه اعلام کرد که «تولید میعانات گازی از فاز ۱۲ پارس جنوبی از هفتم بهمن ماه سال گذشته آغاز و در مخازن مربوطه ذخیره شد و در روزهای گذشته توانستیم نخستین محموله صادراتی این فاز را به میزان ۹۵۰ هزار بشکه بارگیری کنیم».
محموله یاد شده برای صادرات در روزهای آینده برنامه ریزی شده‌است. فاز ۱۲ پارس جنوبی بصورت زودهنگام از اواخر پاییز ۹۲ راه‌اندازی شد.
افزایش صادرات ال‌پی‌جی
آمارهای گمرکی همچنین حاکی است که صادرات گاز مایع ایران از نوع «ال‌پی‌جی» طی سه‌ماهه اول سال جاری نسبت به دور مشابه پارسال بیش از دو برابر افزایش یافته‌است.
گاز مایع «ال پی جی» عبارت از گازهای مایع شده پروپان و بوتان است.
ایران در ربع اول سال جاری ۵۲۷ میلیون دلار پروپان مایع‌شده صادر کرده‌است که افزایشی بیش از ۱۵۵ درصدی نشان می‌دهد، همچنین صادرات بوتان مایع ایران با افزایشی ۷۰ درصدی به ۳۲۳ میلیون دلار رسیده‌است.
از دیگر اقلام صادراتی مهم که حدود ۲۵ درصد از کل صادرات ایران را تشکیل می‌دهد، فرآورده‌های پتروشیمی است که از اول فروردین تا پایان خردادماه صادرات آن با افزایشی ۱۶ درصدی به بالای ۳ میلیارد دلار رسیده‌است.
در این دوره صادرات پسته ایران نیز تقریبا دو برابر شده و به رقم ۱۶۹ میلیون دلار رسیده‌است. بیش از ۹۳ درصد از صادرات غیرنفتی ایران راهی بازارهای آسیایی شده‌است و نزدیک به ۷۹ درصد از واردات ایران از قاره آسیا بوده‌است.
در میان اقلام وارداتی، گندم با ۲ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار، وسایل نقلیه ۴۳۳ میلیون دلار، برنج ۳۷۱ میلیون دلار، دانه ذرت دامی ۳۵۴ میلیون دلار و کنجاله سویا با ۲۹۹ میلیون دلار در صدر فهرست واردات ایران بوده‌است.

 http://www.radiofarda.com/content/f12-iran-gas-export-more-than-doubled/25455987.html

۱۳۹۳ تیر ۱۶, دوشنبه

اختلال در تولید و توزیع گاز ایران یا تعمیر پالایشگاه؟


علمدار بابایی مدیر تعمیرات اساسی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی 15 تیرماه اعلام کرد که هم اکنون پالایشگاه پنجم پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه 57 میلیون متر مکعب گاز در دست تعمیر است.
ایران با پنج پالایشگاه گاز در پارس جنوبی روزانه 240 میلیون متر مکعب گاز تولید می کند.
این در حالی است که، آمارهای وزارت نفت حاکی از رشد دو برابری تحویل سوخت مایع به نیروگاهها در دو هفته گذشته است.
به گزارش شانا، مصرف سوخت مایع (گازوئیل و نفت کوره) نیروگاهی کشور در دو هفته اول تابستان حدود دو میلیارد و 20 میلیون لیتر (روزانه حدود 145 میلیون لیتر) بوده است و این رقم در هفته آخر فصل بهار نیز یک میلیارد و 44 میلیون لیتر (روزانه حدود 150 میلیون لیتر) شده است.
تولید روزانه سوخت مایع ایران، شامل بنزین، گازوئیل، نفت کوره و نفت سفید روزانه کمی بیش از 265 میلیون لیتر است، به عبارتی نیروگاههای ایران در سه هفته گذشته بیش از 55 درصد از کل سوخت تولید کشور را مصرف کرده اند گه نسبت به متوسط مصرف سال گذشته افزایشی دو برابری نشان می دهد.
بر اساس آمار وزارت نفت، متوسط مصرف سوخت نیروگاههای کشور در سال گذشته خورشیدی روزانه حدود 77 میلیون لیتر بوده است.
ایران در زمستان با اوج گیری مصرف خانگی گاز که بیش از 80 درصد کل گاز تولیدی کشور را مصرف می کند، تحویل گاز به نیروگاههای برقی را محدود و سوختهای مایع را جایگزین گاز می کند، اما در تابستان به اندازه کافی گاز برای تزریق به نیروگاهها را در اختیار دارد.
برای نمونه، دی ماه پارسال، در اوج فصل سرما که مصرف گاز بخش خانگی کشور چهار برابر تابستان بود، مصرف سوخت مایع نیروگاهها به حدود 3.6 میلیارد لیتر (روزانه 120 میلیون لیتر) رسیده بود.
مصرف گاز بخش خانگی در ماههای سرد سال گذشته به 450 تا 485 میلیون متر مکعب در روز بالغ شد، در حالی که این رقم در تابستان معمولا حدود 120 تا 130 میلیون متر مکعب است.
اینکه تحویل سوخت مایع به نیروگاهها در فصل تابستان سال جاری، چرا از زمستان نیز پیشی گرفته است و تقریبا به دو برابر متوسط مصرف سال گذشته رسیده است، معلوم نیست، اما سید زمان حسینی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران 15 تیرماه به خبرگزاری فارس گفته است که " تحویل سوخت گاز به نیروگاه های کشور و تهران با مشکل مواجه شده است و برای جلوگیری از خاموشی گسترده مجبور شدیم از ذخیره سوخت زمستانی برای تولید برق در نیروگاه ها استفاده کنیم".
وی توضیحی درباره علت "مشکل تحویل گاز به نیروگاهها" نداد.
البته، مصرف برق کشور از ابتدای تابستان سال جاری به شدت افزایش یافته است، بطوری که به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، پیک مصرف برق بعنوان نمونه در 10 تیرماه نسبت به روز مشابه پارسال حدود 2100 مگاوات افزایش یافته و به رقم 44 هزار و 174 مگاوات رسید.
با اینحال، اصولا این افزایش مصرف می توانسته با سوخت گاز تامین شود و افزایش دو برابری مصرف سوخت مایع در نیروگاهها بخاطر افزایش پنج درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته عجیب به نظر می رسد.
ایران 75 نیروگاه برقی با ظرفیت ذخیره 45 روزه ذخیره سوخت مایع زمستانی دارد. ظرفیت دریافت روزانه گاز نیروگاههای ایران بیش از 200 میلیون متر مکعب در روز است، اما ایران (خصوصا بخاطر کمبود گاز در زمستان) حدود 40 درصد از سوخت نیروگاهها را با سوخت مایع تامین می کند.
نگاهی به آمار مصرف گاز ایران در 14 روز اول تابستان سال گذشته نشان می دهد که ایران در دور مشابه آغاز تابستان سالهای گذشته، به انداز کافی گاز برای تزریق به نیروگاههای کشور را داشته است.
آمار شرکت ملی گاز ایران برای 14 روز اول تابستان سال گذشته و سال قبل از آن
تاریخ
مصرف کل کشور
میلیون متر مکعب
درصد تغییرات نسبت به سال قبل
مصرف نیروگاهها و صنایع عمده- میلیون متر مکعب
درصد تغییرات نسبت به سال قبل
اول تیرماه 92
316
حدود منفی یک درصد
190
حدود منفی یک درصد
دوم تیرماه 92
308
حدود منفی یک درصد
191
حدود منفی یک درصد
سوم تیر 92
343
حدود منفی یک درصد
212
حدود منفی یک درصد
چهارم تیر 92
351
حدود منفی یک درصد
220
کمتر از 9 دهم درصد کاهش
پنجم تیرماه 92
364
حدود منفی یک درصد
229
کمتر از 9 دهم درصد کاهش
ششم تیرماه 92
381
مثبت یک درصد
253
مثبت 1.6 درصد
هفتم تیرماه 92
383
مثبت 1.7 درصد
254
مثبت 1.27 درصد
هشتم تیرماه 92
377
مثبت 1.13 درصد
247
مثبت 1.3 درصد
نهم تیرماه 92
380
مثبت 1.15 درصد
256
مثبت 1.24 درصد
دهم تیرماه 92
410
مثبت 1.15 درصد
272
مثبت 1.18 درصد
11 تیرماه 92
414
مثبت 1.53 درصد
283
مثبت یک درصد
12 تیرماه 92
399
مثبت 1.2 درصد
259
مثبت 1.11 درصد
13 تیرماه 92
379
مثبت 1.1 درصد
263
مثبت 1.25 درصد
14 تیرماه 92
365
مثبت 1.07 درصد
233
مثبت 1.65 درصد
کل مصرف
5170
-
3362
-

با نگاهی به آمار مصرف گاز نیروگاهها و صنایع در زمستان دو سال گذشته، مصرف کل گاز ایران طی دومین ماه زمستان این سال کلا کمی بیش از 505 میلیون متر مکعب بوده که بیش از 141 میلیون آن به نیروگاهها و صنایع عمده و بیش از 364 میلیون متر مکعب آن به بخش خانگی داده شده است، در حالی که نیمه اول تیرماه همین سال، متوسط تحویل گاز به بخش نیروگاهی و صنایع عمده، بیش از 240 میلیون متر مکعب بوده است.
ایران هم اکنون روزانه بالای 570 میلیون متر مکعب تولید ناخالص گاز دارد.

۱۳۹۳ تیر ۱۳, جمعه

«نفرین انرژی در ایران»


ایران با ظرفیت عملی تولید بیش از ۶۲ گیگاوات برق از آغاز تابستان با مشکل برق مواجه شده است.
مصرف برق با آغاز تیر ماه به سرعت اوج گرفت و با افزایشی ۱۰ درصدی به حدود ۴۷ گیگاوات رسیده است.
مقام‌های ایران هشدار داده‌اند که در صورت تداوم اوج گرفتن مصرف، مردم با قطعی برق مواجه خواهند شد.
این افزایش در تهران بسیار چشمگیر بوده است، به‌طوری که به خبرگزاری ایسنا چهارشنبه ۱۱ تیرماه از قول مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران گزارش داده است «در خرداد و تیر مصرف برق به شدت افزایش پیدا کرده به گونه‌ای که هم اکنون شاهد افزایش ۱۸ تا ۱۹ درصدی مصرف برق هستیم».
اگرچه ظرفیت عملی تولید برق ایران بیش از ۶۲ گیگاوات است، با این‌حال، تلفات انرژی برقی ایران در پروسه انتقال و توزیع بسیار بالا است و از طرفی ایران سالانه بیش از ۸ میلیون کیلو وات ساعت* انرژی برقی صادر می‌کند.
بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت نیرو، اتلاف برق در روند انتقال و توزیع بیش از ۱۴ درصد است، به عبارتی حدود ۹ گیگاوات از برق تولیدی ایران بدون اینکه به دست مشتری برسد، تلف می‌شود.
مسئولین ایران علت جهش مصرف برق طی روزهای گذشته را افزایش سه درجه‌ای گرما در کشور در مقایسه با سال گذشته عنوان کرده‌اند، خصوصا گرمای هوای تهران در روزهای گذشته شاهد افزایش ۷ درجه‌ای بوده است.
یکی از علل افزایش مصرف برق در ایران، ارزان بودن آن است. قیمت هر کیلووات ساعت انرژی برقی در ایران ۴۵ تومان، معادل یک و نیم سنت است، در حالی که این رقم مثلا در آمریکا برای ماه اردیبهشت بطور متوسط ۱۲ سنت بود.
در ایران راندمان نیروگاه‌ها نیز پایین است. بر اساس گزارش سالانه وزارت نیرو، متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور حدود ۳۷ درصد است.
در این میان نیروگاه‌های گازی با راندمان ۳۰ درصد، بخاری با راندمان حدود ۳۷ درصد و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با ۴۴ درصد کار می‌کنند، این در حالی است که ۸۳ درصد از کل برق کشور توسط نیروگاه‌های حراراتی تولید می‌شود که هزینه تولید برق را به‌شدت افزایش می‌دهد.
تقریبا ۱۵ درصد از برق کشور نیز توسط نیروگاه‌های برق آبی تولید می‌شود، اما گزارش‌ها حاکی است که قسمت عظیمی از ایران هم اکنون با بحران کم آبی مواجه است، به‌طوری که تنها مخزن ۱۷ سد ایران بالای ۹۰ درصد آب دارد و آب بیشتر سدها حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد است.
یکی دیگر از مشکلات برق ایران، استفاده حجم عظیمی از سوخت‌های مایع برای تولید برق به‌خاطر کمبود گاز است.
بر اساس اظهارات محمدرضا غروی معاون شرکت ملی گاز ایران، طی سال گذشته خورشیدی ۲۸ میلیارد لیتر گازوئیل و نفت کوره در نیروگاه‌ها مصرف شده است که ارزش آن بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار است.
ایران طی سال گذشته تنها ۳۶ میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها تزریق کرده بود، چرا که اوج گرفتن مصرف خانگی گاز در فصل سرما عملا بیش از ۸۰ درصد از کل گاز تولیدی کشور را جذب خود کرده بود.
غروی می‌گوید که برای سال جاری هدفگذاری شده است که گاز تحویلی به نیروگاه‌ها به ۴۲ میلیارد متر مکعب برسد.
مصرف برق ایران در تابستان به اوج می‌رسد، اما مصرف گاز کشور در فصول سرد سال افزایش می‌یابد.
کمبود گاز در زمستان علاوه بر بالا بردن هزینه تولید برق به‌خاطر مصرف سوخت‌های مایع و ایجاد آلودگی، بر حوزه صنعت کشور نیز صدمات سهمگینی وارد کرده است.
علاوه بر کاهش تزریق گاز به میادین کهنه نفتی که با افت روز افزون تولید مواجه‌ هستند، ایران در زمستان مجبور به کاهش تحویل گاز به مجتمع‌های پتروشیمی شد.
منصور معظمی، معاون وزیر نفت، اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد که در زمستان پارسال به‌خاطر قطع خوراک گاز پتروشیمی‌ها، کل تولید محصولات پتروشیمی سال ۹۲ حدود هفت و نیم میلیون تن کاهش یافت که زیانی ۸ میلیارد دلاری به اقتصاد کشور وارد کرد.
پتروشیمی‌های ایران روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنند، اما زمستان سال گذشته دولت تنها قادر به تحویل ۱۵ تا ۱۷ میلیون متر مکعب گاز به پتروشیمی‌ها شد.
دولت همچنین تحویل گاز به مجمتع‌های تولید گاز مایع «ال ان جی» را در زمستان سال گذشته به‌شدت محدود کرد، موضوعی که باعث اوج گرفتن مصرف بنزین کشور به بالای ۷۰ میلیون لیتر در روز شد.
ظرفیت تولید ال ان جی ایران، روزانه ۱۷ تا ۱۹ میلیون متر مکعب است که تقریبا می‌تواند جایگزین مصرف روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین شود.
بر اساس گزارش سالانه وزارت نیرو، مصرف گاز ایران شش برابر متوسط مصرف جهانی گاز و مصرف کل انرژی در ایران حدود ۱۶۰ درصد بیشتر از متوسط مصرف انرژی در جهان است.
-----------------
* «وات» به عنوان واحد اندازه گیری توان و «وات ساعت» برای اندازه گیری انرژی استفاده می‌شود.

۱۳۹۳ تیر ۹, دوشنبه

همسایه های شمالی صنعت خودرو ایران را احیا می کنند


صادرات خودرو ایران در سال گذشته میلادی نسبت به سال قبل آن بیش از 800 درصد افت کرد، اما بعد از رفع تحریمهای صنعت خودروسازی در چهارچوب تفاهم شش ماهه هسته ای ژنو، صادرات خودرو ایران افزایش یافت.
اکنون، ایران اولین محموله صادرات خودرو خود به روسیه را بعد از 5 سال وقفه آغاز کرده است.

بر اساس گزارشهای ماهانه گمرک ایران، صادرات خودرو ایران از 22 دسامبر 2012 تا همین روز در سال 2013 (معادل سال مالی ایران) حدود 42 میلیون دلار بود، در حالی که این رقم در دوره مشابه سال قبل 338 میلیون دلار بوده است.
گزارشهای گمرکی از زمان اجرای تفاهم هسته ای از 20 ژانویه تاکنون حاکی است که صادرات خودرو ایران طی 60 روز 20 ژانویه تا 20 مارس بیشتر از کل صادرات خودرو ایران در سال 2013 بوده است.
ایران در این دوره دوماهه 43 میلیون دلار صادرات خودرو داشته است.
مقصد بیش از نیمی از خودروهای ایران به عراق، 25 درصد به جمهوری آذربایجان و بقیه کشورهای اوکراین و مصر بوده است.
مجموعا طی چهار ماه گذشته منتهی به 20 مه، ایران بیشتر از 100 میلیون دلار قطعات منفصله خودرو یا خود خودرو صادر کرده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، طی دو ماه نخست سال مالی ایران (21 مارس تا 22 مه 2014) تولید انواع خودرو در کشور با رشد 92.5 درصدی از 70 هزار و 583 دستگاه در دو ماهه نخست سال 92 به 135 هزار و 901 دستگاه افزایش یافته است.
ایران قبل از تحریمها حدود یک میلیون دستگاه خودرو تولید می کرد، اما طی 12 ماهه منتهی به 20 مارس 2014 این رقم به 737 هزار دستگاه افت کرده بود که حدود 625 هزار دستگاه آن، انواع خودروهای سواری بود.
اکنون بازار 2 میلیارد و 700 میلیون دلاری خودرو روسیه راه تنفسی برای افزایش صادرات خودرو ایران باز کرده است.
ایران از سال 2007 تا 2009 حدود 12 هزار دستگاه خودرو به روسیه فروخته بود، اما روسیه به دلیل غیر استاندارد بودن خودروهای ایران بر اساس سوخت یورو ۴ ، مجوز واردات خودرو ایرانی را لغو کرده بود.
ایران یکشنبه 29 ژوئن دوباره صادرات خودرو به روسیه را آغاز کرد و امیدوار است که تا پایان سال آینده میلادی 10 هزار خودرو به قیمت 13 هزار تا 16 هزار دلار برای هر خودرو به روسیه صادر کند.

صنعت خودروسازی بعد از نفت، بزرگترین حوزه صنعتی ایران است. ایران در نظر دارد که تولید خودرو خود را تا سال 2016 به یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال برساند.

احتمالا صادرات نفت ایران از ارزیابی آژانس انرژی در 2013 پیشی گرفته است


آمارهای بانک مرکزی ایران درباره عملکرد اقتصادی کشور حاکی از صادرات روزانه 1.15 تا 1.2 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی ایران طی سال 2013 است.
در گزارش بانک مرکزی ایران که 25 ژوئن منتشر شده است، آمده است که صادرات نفت ایران از جمله نفت خام، میعانات گازی، فرآورده های نفتی، ان جی ال، گاز طبیعی، ال پی جی و انواع مختلف روغن ها از 22 مارس تا 22 سپتامبر سال 2013 (نه ماهه اول سال گذشته خورشیدی) به 46 میلیارد و 532 میلیون دلار رسیده است.
از سویی دیگر آمار سه ماهه منتهی به 22 مارس 2013 (سه ماهه آخر سال 91) نشان می دهد ارزش صادرات ایران بیش از 16 میلیارد دلار بوده است.
بنابراین ایران در دوره 12 ماهه ای که از 22 دسامبر 2012 شروع شده (تقیربا معادل سال 2013) حدود 62.5 میلیارد دلار فرآورده های نفتی صادر کرده است.
مشخص نیست که آیا بانک مرکزی ایران درآمد های نفتی را براساس تاریخ فروش، بارگیری یا پرداخت محاسبه کرده است یا خیر.
آمار ماهانه گمرک ایران همچنین نشان می دهد ایران 8.63 میلیارد دلار میعانات گازی را در دوره 12 ماهه ای که از 22 دسامبر 2012 شروع شده است به فروش رسانده است.
آمار گمرک همچنین نشان می دهد که ایران کمی بیشتر از 2.5 میلیارد ان جی ال و ال پی جی و کمتر از 400 میلیون دلار روغن های مختلف صادر کرده است.
ایران همچنین سوخت های مایع به ویژه نفت کوره صادر کرده است. صادرات نفتی ایران در سال 2011، 72 میلیون لیتر در روز (10.1 میلیون تن در سال) بوده است اما ایران ظاهرا صادرات نفت کوره خود را از اواسط 2012 و زمان اعمال تحریم ها افزایش داده است.
صادرات نفت کوره ایران در سال 2013 بین 250 هزار تا 300 هزار بشکه در روز و ارزش آن حدود 10 میلیارد دلار بوده است.
براساس اعلام شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، ایران همچنین تا سال 2010 مقداری صادرات نفت گاز، نفتا و نفت سفید داشته است، اما آمارها نشان می دهد که صادرات این فرآورده های نفتی به سطوح قابل اغماضی کاهش یافته است.
از سوی دیگر گزارش سالانه شرکت بریتیش پترولیوم و آمارهای رسمی ایران نشان می دهد که مجموع صادرات گاز طبیعی ایران در این دوره 9.4 میلیارد مترمکعب بوده است.
اگر ایران گاز خود را بالای 450 دلار در هر هزار مترمکعب فروخته باشد بنابراین صادرات گاز طبیعی این کشور احتمالا حدود 4.2 تا 4.5 میلیارد دلار در سال 2013 بوده است.
همچنین امیرحسین رحیمی رییس دیوان محاسبات کشور در اوایل ماه می اعلام کرد که درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال مالی گذشته حدود 42 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال قبل تر 14 میلیارد دلار کاهش نشان می دهد.
با توجه به این حقیقت که تمام اهداف صادرات نفتی ایران بازارهای آسیایی هستند و از زمان فروش نفت تا جمع آوری درآمد های آن حدود سه ماه طول می کشد بنابراین ارقام اعلام شده از سوی رحیمی صادرات نفت ایران را در سال 2013 شامل می شود.
بنابراین مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در سال 2013 باید رقمی بین 42 تا 44 میلیارد دلار(حدود 1.15 تا 1.2 میلیون بشکه در روز، براساس قیمت های سال 2013) رقمی که آژانس بین المللی انرژی در سال گذشته آن را 1.07 میلیون بشکه و به ارزش حدود 40 میلیارد دلار در روز تخمین زده بود.
براساس اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا صادرات نفت ایران در سال 2012، 1.5 میلیون بشکه در روز و ارزش آن 69 میلیارد دلار بوده است. این رقم در سال 2011 زمانی که ایران 2.5 میلیون نفت و میعانات گازی صادر می کرد، 95 میلیارد دلار بود.
* این مقاله به قلم دالغا خاتین اوغلو در بخش انگلیسی منتشر شده و ترجمه آن به فارسی توسط خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، منتشر شده است.

۱۳۹۳ تیر ۵, پنجشنبه

ايرانی‌ها کمتر از «۱۰ درصد» قيمت انرژی را پرداخت می‌کنند


وزير نفت ايران می‌گويد که شهروندان کمتر از ۱۰ درصد قيمت سوخت‌های مايع مصرفی را پرداخت می‌کنند و هزينه بقيه اين محصولات بر دوش دولت است
پیشتر حسين سجادی مديرعامل سازمان بهره‌وری ايران (سابا) اعلام کرده بود که هم‌اکنون سالانه معادل ۱۶۰۰ ميليون بشکه نفت، انرژی در کشور مصرف می‌شود که حدود ۴۰۰ ميليون بشکه معادل ۲۵ درصد آن تا تحويل هدر می‌رود و تنها ۱۲۰۰ ميليون بشکه آن به مصرف نهايی مصرف می‌رسد.
در همين زمينه بر اساس گزارش سالانه سازمان بهره‌وری انرژی ايران، مصرف نهايی انرژی در کشور طی سال ۲۰۱۳ کمتر از يک معادل ميليارد و ۶۰ ميليون بشکه بود، يعنی طی دو سال گذشته، مصرف انرژی در ايران معادل ۱۴۰ میلیون بشکه نفت افزايش پيدا کرده است.
بر اساس اين گزارش، سرانه مصرف گاز و محصولات نفتی در ايران به ترتيب  ۶ و ۱.۶ برابر مصرف جهانی است، اين در حالی است که دولت ايران زير بار سنگين پرداخت يارانه برای حامل‌های سوخت است.
بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ايران سه‌شنبه سوم تيرماه اعلام کرد که «هم‌اکنون سالانه بيش از ۹۰ ميليارد دلار در کشور سوخت مايع مصرف می‌شود که ۸۰ ميليارد دلار يارانه به آن تعلق می‌گيرد».
دولت ايران از ۲۸ آذر ۸۹ تا کنون دوبار قيمت حامل‌های انرژی را در قالب «طرح هدفمندی يارانه‌ها» افزايش داده است، اما از آن زمان تاکنون ارزش برابری پول ملی ايران، ريال، در مقابل دلار تا سه برابر کاهش يافته است.

هر دلار آمريکا در بازار آزاد ايران طی آذرماه سال ۸۹ برابر ۱۰ هزار و ۵۵۰ ريال بود، در حالی که هم‌اکنون قيمت دلار حدود ۳۰ هزار و ۱۷۰ ريال است.

 اين در حالی است که فروش داخلی برق در ايران در سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ تراوات ساعت برق بوده است و قيمت هر کيلو وات ساعت در ايران حدود ۴۵۰ ريال (يک و نيم سنت) است، در حالی که اين قيمت مثلا در ايالات مختلف آمريکا در آوريل سال جاری برای بخش خانگی بالای ۱۲ سنت بود.
سهم گاز در سبد انرژی ايران هم بالای ۶۰ درصد است و قيمت آن از قيمت‌های متوسط جهانی بسيار کمتر است. ايران در حالی هر متر مکعب گاز را به قيمت کمی بيش از سه سنت به مشتريان خانگی تحول می‌دهد که همان گاز را به قيمت ۴۵ سنت به ترکيه صادر می‌کند
با توجه به گفته‌های زنگنه، ايرانی‌ها تنها ۹ درصد از قيمت واقعی سوخت‌های مايع را پرداخت می کنند و زمانی که نگاهی به قيمت‌های نازل برق و گاز می‌کنيم، در حقيقت شهروندان اين کشور بسيار کمتر از ۱۰ درصد قيمت انرژی مصرفی را پرداخت می‌کنند.
البته مصرف چشمگير سوخت مايع در نيروگاه‌ها نيز يکی ديگر از مشکلات دولت است. ايران در سال گذشته حدود ۲۷ ميليارد ليتر گازوئيل و نفت کوره در نيروگاه‌ها مصرف کرده است، در حالی که متوسط بازدهی نيروگاه‌های حرارتی ايران کمی بيش از ۳۷ درصد است. مصرف سوخت مايع در نيروگاه‌ها در سال گذشته نسبت به سال قبل آن تا ۲۵ درصد افزايش يافت، چرا که در زمستان ايران با مشکل کمبود گاز مواجه شده بود.