۱۳۹۶ فروردین ۲۴, پنجشنبه

مسیر توسعه صنعت گاز و پتروشیمی ایران

دالغا خاتین اوغلو*
پویا نعمت‌اللهی؛ کارشناس نفت و روزنامه‌نگار/
سال جدید ایرانی در حالی آغاز می‌شود که ایران سال گذشته بیش از ٩٥ میلیون مترمکعب در روز (م.م.م.ر) به ظرفیت تولید گاز خود اضافه کرده است. برنامه‌ی اصلی ١٤٠ م.م.م.ر بوده؛ اما بر اساس گزارش وزارت نفت، به نظر می‌رسد میزان گفته‌شده در بالا در پایان بهار سال جاری محقق می‌شود.
عمده‌ رشد تولید گاز ایران مبتنی بر ٢٤ فاز اسمی پارس جنوبی (معادل ٢٩ فاز واقعی) است. در سه سال اخیر، به ‌ترتیب ٩٥ ، ٢٧ و ١٠٣ م.م.م.ر به ظرفیت تولید کشور از محل پارس جنوبی اضافه شده و اکنون سطح تولید گاز این منطقه به مرز ٥٠٠ م.م.م.ر رسیده است.
تا پایان بهار امسال این میزان به سطح ٥٤٠ م.م.م.ر می‌رسد و به‌این‌ترتیب، ظرفیت کل تولید گاز ایران به رقم ٨٣٠ م.م.م.ر بالغ می‌شود. برنامه‌ریزی ایران آن است که به سطح ١,٢ میلیارد م.م.ر برسد که این مهم به‌واسطه‌ی تولید از تمام فازها تا سال ٢٠٢١ محقق خواهد شد.
طبق محاسبات انجام‌شده و برحسب گزارش‌هاي فصلی وزارت نفت، متوسط میزان تولید واقعی گاز خام کشور در سال ایرانی قبل، به مرز ٧٨٠ م.م.م.ر رسیده است که حدود ٥٤ م.م.م.ر بیشتر از سال قبل از آن بوده است؛ اما هنوز کمتر از ظرفیت مدنظر است.
بخش پتروشیمی
دو شاخص «ظرفیت اسمی تولید» و «تولید واقعی صنعت پتروشیمی» در سال گذشته‌ ایرانی، رشد کرده است؛ بااین‌حال، ظرفیت خالی مجتمع‌ها حدود پنج درصد نسبت به سال ٩٤ افزایش یافته است. بخشی از این وضعیت، ناشی از معضلات مربوط به تأمین خوراک است. در سال گذشته‌ میلادی، سهم کسری خوراک در ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها به حدود ٤٨ درصد رسیده است.
یک دلیل دیگر می‌تواند مربوط به آتش‌سوزی‌هایی باشد که در چند مجتمع پتروشیمی در تابستان گذشته حادث شد. مجتمع‌های بندر‌ امام، مبین، بیستون، بوعلی، تندگویان، ایلام و مارون در این شمول قرار می‌گیرند. این مجتمع‌ها محصولات و مواد اولیه‌ میانی تولید می‌کنند که در سایر مجتمع‌ها به‌عنوان خوراک استفاده می‌شود.
محصولات میانی شامل اتان، اتیلن، هپتان، تولوئن و آروماتیک هستند. این مواد به‌عنوان خوراک به سایر مجتمع‌ها فروخته می‌شود. سهم فروش بین‌مجتمعی محصولات پتروشیمی از کل محصولات تولید‌شده در سال گذشته، ١٦,٨ درصد بوده است. کل ظرفیت تولید اسمی پتروشیمی با ازدیاد ٤.٣ میلیون تُن‌ متریک (م.ت.م) به سطح ٦٢.٢ م.ت.م در سال رسیده است. در همین بخش تولید واقعی ٣.٥ م.ت.م افزایش یافته و به مرز ٤٦.٢ م.ت.م در سال، در سال ایرانی قبل می‌رسد.

یک کارشناس پتروشیمی که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با ژورنال «نچرال گس وورلد» اظهار کرد: در تابستان سال قبل، بازارهای جهانی متانول، اوره و آمونیاک دچار نوسانات قیمتی شدند و برخی مجتمع‌ها ترجیح دادند تولید خود را تا آرام‌شدن اوضاع کاهش دهند. این کارشناس گفت: «قیمت‌های اوره و متانول در اواخر بهار تا تابستان کاهش یافت؛ بنابراین پتروشیمی‌ها در استراتژی‌های خود تجدیدنظر کرده و حتی در برخی موارد ترجیح دادند تولید خود را متوقف کنند و وارد دوره‌ اورهال (تعمیرات اساسی) شوند».
به عقیده‌ این کارشناس، رشد تولید خوراک، تحت‌الشعاع رشد ظرفیت پتروشیمی قرار گرفته است. قیمت‌های متانول ایران در بازار آسیا از ٣٢٠ دلار در ماه مارس ٢٠١٥، به سطح ٢٤٠ دلار در آگوست ٢٠١٦ رسید؛ اما با یک رشد جدید به رقم ٣٨٢ دلار در انتهای سال ایرانی قبل رسید. بخش دیگری از ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها به‌خاطر کمبود اتان است. مجتمع‌های پتروشیمی ایران حداقل سالانه ٥,٢٥ م.ت.م از اتان نیاز دارند؛ اما در سال ٢٠١٦ اندکی بیش از ٣.٢ م.ت.م. از این ماده دریافت کرده‌اند. البته به‌تدریج با توسعه‌ فازهای پارس جنوبی، این مشکل مرتفع خواهد شد. طبق برنامه‌ها، تولید اتان قرار است به سطح ١٠ م.ت.م برسد.
در سال مالی ٢٠١٦ – ٢٠١٧ تولید واقعی پتروشیمی ایران ١٢ درصد کمتر از حجم تولید برنامه‌ریزی و حدود ٢٥ درصد کمتر از ظرفیت اسمی بوده است. در نیمه زمستان چیزی حدود بیش از نیمی از کل ظرفیت خالی ١.٤ م.ت.م به خاطر کسری خوراک بوده است؛ چراکه عملا مصارف گرمایش و خانگی - تجاری ایران در فصل سرما، از طریق گاز متان تأمین می‌شود و تقاضای گاز خانگی با شروع فصل سرما، به طرز بسیار چشمگیری افزایش می‌یابد.
در ابتدای زمستان سال قبل نیز ترکمنستان عرضه‌ گاز را به ایران متوقف کرد و خواستار پرداخت بدهی‌های معوق دو‌میلیاردی ایران شد. ترکمنستان در سال ٢٠١٥ حدود ٩ میلیارد مترمکعب گاز به ایران صادر کرده بود؛ اما در سال ٢٠١٦ این میزان نصف شد. ایران نیز از ابتدای سال ٢٠١٧ تمام برنامه‌های گازی خود را بدون نیاز به گاز ترکمنستان اجرائی کرده است.
میزان درآمدهای صادراتی پتروشیمی ایران تا پایان بهمن ماه، حدود ٨.٥ میلیارد دلار بود که تقریبا سه درصد به‌نسبت سال قبل از آن کاهش پیدا کرده است. دلیل آن را باید کاهش قیمت‌های نفت و محصولات پتروشیمی دانست؛ چراکه حجم میزان صادراتی در همین دوره به نسبت دوره‌ قبل، بالغ بر هشت درصد افزایش داشت و به سطح ١٨.٧ م.ت.م رسید.

*** این مقاله در شماره هفتم نشریه‌ تخصصی Natural Gas Worldمنتشر شده است. مقاله به زبان فارسی در روزنامه شرق انتشار یافته است. دالغا خاتین اوغلو کارشناس و مسئول حوزه انرژی ایران، آذربایجان و آسیای میانه در این نشریه است. وی همچنین مدیر اخبار ایران در بخش انگلیسی خبرگزاری ترند است.

۱۳۹۶ فروردین ۱۶, چهارشنبه

گذر ایران به عصر گاز

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم ایران از عصر نفت به گاز وارد می‌شود. آمارهای رسمی از برنامه‌ریزی دولت برای سرمایه‌گذاری‌های بخش انرژی نیز نشان می‌دهد دو‌سوم این سرمایه‌گذاری‌ها طی ۱۰ سال آینده در بخش گاز خواهد بود. بر خلاف تاریخ ۱۰۸‌ساله نفت ایران، صنعت گاز کشور حدود ۵۰ سال قدمت دارد و اصولا سهم گاز از مصرف انرژی کشور که از دهه 70 میلادی جایگاه خود را باز کرده، هم‌اکنون نزدیک به ۷۰ درصد است. ایران هم‌اکنون از ۲۳ میدان گازی مستقل و ده‌ها میدان نفتی سالانه توان تولید ۲۸۰ میلیارد متر‌مکعب گاز را دارد که در مجموع ۸۳ درصد از این رقم راهی ۱۳ پالایشگاه می‌شود و مابقی عمدتا یا در مشعل‌ها سوزانده می‌شود، یا به میادین نفتی تزریق می‌شود تا فشار مخازن افزایش یابد.
ایران ۵۰ میدان گازی مستقل دارد که هم‌اکنون تنها ۲۳ میدان توسعه یافته و تولید گاز دارد. بزرگ‌ترین‌ میدان گازی ایران، پارس‌جنوبی که ذخایر بخش ایرانی آن ۱۴ تریلیون متر‌مکعب است، تقریبا ۴۰ درصد ذخایر گازی ایران را تشکیل می‌دهد. سال گذشته ۱۳۰ میلیارد مترمکعب گاز از میدان پارس‌جنوبی تولید شد و برای سال جاری این رقم احتمالا به ۱۵۰ میلیارد مترمکعب برسد. در مجموع، ایران قصد دارد طی دو سال آینده همه فازهای این میدان به غیر از فاز ۱۱ را به بهره‌برداری کامل برساند و تولید گاز پارس‌جنوبی را به حدود ۲۵۰ میلیارد مترمکعب در سال برساند. در چشم‌انداز سال ۱۴۰۰ تولید گاز بیش از ۳۸۰ میلیارد مترمکعب و نیز ۶۰ میلیارد متر‌مکعب در سال صادرات در نظر گرفته شده است. هم‌اکنون گاز سهمی بیش از ۷۰ درصدی در سبد سوخت ایران دارد. مصرف انرژی ایران در دوران بعد از انقلاب اسلامی بیش از ۸ برابر افزایش یافته و این افزایش تقریبا به حساب افزایش چشمگیر تولید گاز بوده است.
*بر اساس آمارهای رسمی وزارت نفت ایران، واحدها بر اساس میلیون بشکه معادل نفت خام است
چشم‌انداز تولید
براساس ارزیابی‌های وزارت نفت، پارس‌جنوبی از سال ۲۰۲۳ با افت چشمگیر فشار مواجه خواهد شد (اصطلاحا به «نقطه شبنم» خواهد رسید) و برای افزایش تولید نیاز به سکوهای تولید گاز ۲۰ هزار تنی (۱۰ برابر سکوهای فعلی) دارد. احتمالا تا سال ۲۰۳۳ تولید گاز از این میدان تقریبا متوقف شود، مگر اینکه تکنولوژی‌های جدیدی به کار گرفته شود. قطر و ایران تاکنون در مجموع 4/ 3 تریلیون مترمکعب از این میدان برداشت کرده‌اند که سهم قطر 5/ 2 برابر ایران بوده است. سهم این میدان تولید گاز ایران بیش از 50 درصد است و در سال‌های آینده این رقم به ۷۰ درصد خواهد رسید.
ایران در حال حاضر ۵۰ میدان نفت و گاز را بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی به خارجی‌ها معرفی کرد که ۲۱ عدد از آنها میادین مستقل گازی با حجمی بالغ بر 5/ 6 تریلیون متر‌مکعب ذخایر درجا است، برنامه‌ریزی شده که تولید این میادین در کل به ۱۴۰ میلیارد متر‌مکعب در سال برسد. ۲۹ میدان نفتی دیگر که تنها ۱۰ عدد آنها میادین توسعه‌نیافته هستند نیز قرار است سالانه ۶۰ میلیارد مترمکعب گاز همراه تولید کنند. کلا انتظار می‌رود این پروژه‌ها در دهه آینده به بهره‌برداری برسند، زمانی که تولید گاز از میدان پارس‌جنوبی و احتمالا چند میدان گازی دیگر به شدت کاهش یابد.
 چشم‌انداز صادرات
ایران با قطع واردات گاز ترکمنستان در ژانویه سال جاری میلادی، به صادرکننده خالص گاز تبدیل شده است. طی سال ۲۰۱۶ حدود 7/ 7 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر شده است. ایران در نظر دارد طی ۵ سال آینده صادرات گاز خود را سالانه به ۶۰ میلیارد مترمکعب برساند، اما احتمال افت فشار در پارس‌جنوبی و عملی شدن توسعه میادین نفت و گاز جدید هنوز در هاله‌ای از ابهام است. احتمال بازگشت تحریم‌ها نیز هنوز منتفی نشده است. از طرفی در چشم‌انداز پنج ساله آینده موضوع تزریق گاز به میادین نفتی برای افزایش تولید نفت مطرح است. ایران نیاز به تزریق سالانه ۹۰ میلیارد مترمکعب گاز به میادین کهنه نفتی دارد، اما هم‌اکنون یک‌سوم این میزان گاز را تزریق می‌کند. ایران باید تاکنون 2/ 1 تریلیون مترمکعب گاز به میادین نفتی تزریق می‌کرد در حالی که تنها ۵۸۰ میلیارد مترمکعب تزریق کرده است. نیاز بخش‌های خانگی، صنعتی و نیروگاهی ایران به گاز نیز تا سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۰۰ میلیارد مترمکعب خواهد رسید، بنابراین تنها راه برای تبدیل شدن به صادرکننده مطمئن گاز، بهینه‌سازی مصرف سوخت و جلوگیری از اتلاف انرژی است. ایران سالانه ۱۰ میلیارد متر‌مکعب‌گاز را در مشعل‌ها می‌سوزاند و همین میزان اتلاف گاز در بخش انتقال و توزیع وجود دارد. از طرفی سالانه ۶۰ میلیارد مترمکعب گاز نیز به‌خاطر راندمان پایین نیروگاه‌ها و اتلاف انرژی در خانه‌ها از دست می‌دهد. تنها با کاهش چشمگیر این تلفات ایران می‌تواند به صادرکننده مطمئن و دائم گاز تبدیل شود.
 حوزه پایین‌دستی گاز ایران در افق ۲۰۲۵
در حالی که ایران ظرفیت تولید عملی گاز شیرین خود را به سالانه بالای ۲۰۰ میلیارد متر‌مکعب رسانده است، در افق ۲۰۲۵ کل سرمایه‌گذاری برای ۶ پالایشگاه جدید، همچنین تعمیر، به‌روز‌رسانی و توسعه ۱۳ پالایشگاه فعلی و افزایش ظرفیت ذخیره گاز حدود ۶۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود. بخشی از این سرمایه‌گذاری طی سال‌های گذشته انجام شده و بخش دیگری در سال‌های آینده انجام خواهد شد. هم‌اکنون ۱۳ پالایشگاه گاز در ایران فعال هستند که ظرفیت اسمی آنها (نه تولید عملی گاز شیرین) بالای ۲۷۰ میلیارد مترمکعب در سال است، اما عمر برخی پالایشگاه‌ها به بیش از سه دهه می‌رسد، در حالی که پالایشگاه‌های جدید که از سال ۲۰۰۰ تاکنون راه‌اندازی شده‌اند، به‌طور متوسط عمری بالای ۱۰ سال دارند.

برنامه‌های میان‌مدت
ایران در نظر دارد تا مارس ۲۰۲۱ تعداد پالایشگاه‌های گازی خود را به ۱۹ مورد برساند. به این ترتیب ظرفیت تولید گاز شیرین ایران سالانه به ۳۳۰ میلیارد مترمکعب خواهد رسید. در مجموع ایران برای ۴ سال آینده ۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش میان‌دستی (به خصوص لوله و...) و پایین‌دستی (پالایشگاه‌ها) گاز انجام خواهد داد. تعداد تاسیسات تقویت فشار گاز از ۷۱ ایستگاه فعلی به ۹۰ ایستگاه افزایش می‌یابد و شبکه خطوط لوله انتقال گاز طبیعی ایران از ۳۵ هزار به بیش از ۴۰ هزار کیلومتر خواهد رسید. در مجموع ۲۱ میلیارد دلار در بخش پالایش، ۳۴ میلیارد دلار در بخش انتقال و احداث خطوط لوله گاز و تاسیسات تقویت فشار، ۳ میلیارد دلار در بخش ذخیره‌سازی و 5/ 4 میلیارد دلار برای اجرای شبکه گازرسانی سرمایه‌گذاری خواهد شد.
این مقاله به قلم دالغا خاتین اوغلو بصورت اختصاصی برای روزنامه دنیای اقتصاد نوشته شده است.

۱۳۹۶ فروردین ۱۵, سه‌شنبه

اوج‌گیری دوباره صادرات ایران به اتحادیه اروپا

آمارهای رسمی اتحادیه اروپا حاکی است که صادرات ۲۸ عضو این اتحادیه به ایران طی سال گذشته میلادی نزدیک به ۳۰ درصد رشد داشته، اما صادرات ایران به اروپا نسبت به سال قبل آن ۴.۵ برابر شده است.
بر اساس آمارهایی که در سایت رسمی کمیسیون اروپا منتشر شده است، ۲۸ عضو این اتحادیه سال گذشته در مجموع هشت میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو صادرات به ایران داشته‌اند. این رقم در سال ۲۰۱۵ حدود ۶.۵ میلیارد یورو بود. واردات اروپا از ایران نیز حدود ۵.۵ میلیارد یورو بوده است، در حالی که این رقم در سال قبل آن تنها یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار بود.
در میان شرکای اروپای ایران، آلمان با ۲.۶ میلیارد دلار صادرات طی سال گذشته رشدی بالای ۲۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ داشته و بزرگترین صادرکننده کالا به ایران بوده است. اما ایتالیا دومین شریک تجاری ایران در اروپا، صادرات به ایران را به همان میزان کاهش داده و به ۱.۵ میلیارد دلار رسانده است.
جمهوری مالت با افزایش شش برابری صادرات به ایران، حجم فروش کالا به ایران را به بالای یک میلیارد دلار رسانده است، با این حال صادرات لوکزامبورگ به ایران نیز بیش از چهار برابر کاهش یافته و به ۳۵۲ میلیون دلار سقوط کرده است.
در میان کشورهای مقصد صادرات ایران، فرانسه با ۱.۳۵ میلیارد دلار واردات در صدر لیست ۲۸ عضو اتحادیه اروپا است. صادرات ایران به فرانسه در سال گذشته نسبت به سال قبل آن ۴۴ برابر شده است. علت امر، از سرگیری صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا است که شرکت توتال فرانسه فعلا بزرگترین مشتری نفت و میعانات گازی ایران است. صادرات ایران به فرانسه در سال گذشته تنها کمی بیشتر از سی میلیون دلار بود.

منبع: آمار کمیسیون اروپا
ایران قبل از تحریم‌ها روزانه حدود ۷۸۰ هزار بشکه صادرات نفت و میعانات گازی به اتحادیه اروپا داشت، اما از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ این رقم تقریبا صفر بود.
بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در ژانویه سال گذشته ، ایران صادرات نفت به اروپا را از سر گرفت.
ایتالیا و اسپانیا به عنوان مشتریان دیگر نفتی ایران، به ترتیب دومین و سومین واردکننده نفت و کالا از ایران بوده‌اند که هر کدام واردات از ایران را بیش از دو برابر افزایش داده‌اند. ایتالیا طی سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار و اسپانیا نیز ۸۷۰ میلیون دلار واردات از ایران داشته‌اند.
نکته مهم در آمارهای اتحادیه اروپا در این نکته است که قبل از تحریم‌ها تراز تجاری دو جانبه با ایران با اختلاف بالای هفت میلیارد دلار به سود ایران بود، اما هم اکنون صادرات اتحادیه اروپا به ایران حدود سه میلیارد دلار بیشتر از واردات آن از ایران است.


مقاله دالغا خاتین اوغلو برای رادیو فردا

قطر در صدد توسعه پارس جنوبی «با هدف افزایش ۱۰ درصدی تولید گاز است»

در حالی که ایران در تلاش است بعد از سال‌ها تولید خود از میدان گازی مشترک پارس جنوبی را به سطح تولید قطر برساند، سعد الکعبی رییس شرکت دولتی «نفت قطر» اعلام کرد که بعد از ۱۲ سال توقف، دوباره این کشور درصدد توسعه پارس جنوبی با هدف افزایش ۱۰ درصدی تولید است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وی روز دوشنبه ۱۴ فروردین ماه گفت که این موضوع ارتباطی به طرح افزایش تولید گاز ایران از این میدان مشترک ندارد.
میدان پارس جنوبی میان ایران و قطر مشترک است. بخش قطری پارس جنوبی ۲۵ تریلیون و بخش ایرانی آن حدود ۱۴ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز دارد. ایران ۱۰ سالی دیرتر از شریک خود توسعه این میدان را آغاز کرد و تاکنون حدود یک تریلیون متر مکعب گاز از این میدان برداشت کرده و قطر ۲.۵ برابر ایران تولید گاز داشته است. قطر این میدان را «گنبد شمالی» می‌نامد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کعبی اعلام کرد که قرار است طی پنج تا هفت سال روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز افزوده شود.
ظرفیت تولید گاز قطر هم اکنون کمی بالاتر از ۵۴۰ میلیون متر مکعب در روز است، اما تولید واقعی آن در سال گذشته میلادی حدود ۵۰۵ میلیون متر مکعب در روز بود.
ظرفیت تولید گاز ایران از پارس جنوبی نیز هم اکنون حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز است و وزیر نفت ایران گفته که این رقم تا اردیبهشت ماه به ۵۴۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.
مراحل مطالعاتی و حفاری چاه‌های اکتشافی میدان گنبد شمالی در سال ۲۰۰۵ متوقف شده بود، اما قطر می‌گوید که می‌خواهد طی چند ماه آینده این پروژه را دوباره آغاز کند.
در همین زمینه شرکت مشاوره انرژی «وود مکنزی» مستقر در لندن بلافاصله بعد از اظهارات آقای کعبی، در سایت رسمی خود با اشاره به تولید سالانه بیش از ۷۷ میلیون تن گاز مایع و صادرات آن توسط قطر اعلام کرد که به رغم تولید مازاد کنونی گاز مایع در سطح جهانی، به نظر می‌رسد تقاضای بین‌المللی برای افزایش تولید گاز مایع قطر در پنج تا هفت سال آینده وجود داشته باشد.
در همین زمینه، ویلیام پاول مسئول سابق بخش انرژی روزنامه فایننشال تایمز و سردبیر کنونی نشریه تخصصی «گاز طبیعی جهان» در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید که با توسعه گنبد شمالی، مشتریان آسیایی گاز مایع می‌توانند مطمئن باشند که قیمت‌های پایین گاز طی چند سال آینده می‌تواند ادامه داشته باشد.
«با این حال، این موضوع می‌تواند خبر بدی برای ایران باشد، چرا که قرار است فشار مخزن در بخش ایرانی این میدان در اوایل دهه آینده افت کند و افزایش تولید قطر به منزله شتاب گرفتن آهنگ افت فشار مخزن است».
مقامات ایران تاکنون چند بار اعلام کرده‌اند که قرار است فشار مخزن پارس جنوبی در سال ۲۰۲۳ افت کند و برای جبران کاهش تولید گاز بایستی سکوهای حفاری با وزنی ۱۰ برابر سکوهای فعلی ۲۰۰۰ تنی به همراه دهها پمپ عظیم در فازهای پارس جنوبی نصب شود. ایران سال گذشته با شرکت فرانسوی توتال پیرامون مطالعه نحوه مواجهه و پیشگیری از افت فشار مخزن پارس جنوبی توافقنامه امضا کرد.
بخش قطری این میدان چند سال پیش با افت فشار (اصطلاحا نقطه شبنم) مواجه شد و تمام تلاش این کشور طی چند سال گذشته بر روی جلوگیری از افت تولید گاز بوده است. قطر از سال ۲۰۱۳ تاکنون تولید گاز خود را افزایش نداده است، اما ایران بیش از ۲۲۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید روزانه خود از این میدان مشترک افزوده است.
خبرگزاری رویترز ر همین زمینه می‌نویسد که قیمت‌های جهانی گاز مایع از سال ۲۰۱۴ تاکنون که بازار با نفت و گاز مایع مازاد مواجه شد، حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است، اما انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ دوباره قیمت‌ها افزایش یابد.
بر اساس این گزارش، ۶۰ درصد از کل درآمد صادراتی قطر از محل فروش گاز مایع است.

مقاله دالغا خاتین اوغلو برای رادیو فردا

۱۳۹۵ بهمن ۲۳, شنبه

حاشیه سود «۲۵ درصدی» پتروشیمی‌های ایران


آمارهای رسمی و اظهارات مقام‌های ایرانی حاکی است که حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی ایران حدود ۲۵ درصد است، میزانی که با قیمت‌گذاری‌های جدید خوراک پتروشیمی‌ها به ۳۰ درصد هم می‌رسد.
خانم مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که قیمت‌گذاری خوراک با حاشیه سود ٢٥ تا ٣٠ درصدی به غیر از خوراک‌های مایع در نظرگرفته شده است، به نحوی که شرکت‌ها با ضرر مواجه نشوند.
آمارهای رسمی نیز نشان می‌دهد که سود خالص شرکت‌های پتروشیمی که خوراک مایع مانند میعانات و مایعات گازی استفاده می‌کنند بسیار پایین و بعضا زیان‌ده هستند، اما در مجموع بر اساس آمارهای رسمی وزارت نفت ایران، حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی در سال گذشته خورشیدی دقیقا ۲۴ درصد بود. در این میان هزینه خوراک پتروشیمی‌ها کمی بیش از ۲۵۳ هزار میلیارد ریال (حدود ۸.۲ میلیارد دلار) بوده که تقریبا برابر ۴۴ درصد از کل درآمدهای پتروشیمی‌های ایران بوده است. مالیات بر درآمد شرکت‌های پتروشیمی نیز حدود ۶ دهم درصد کل درآمدهای آنها بوده که رقم بسیار پایینی است.
درآمد خالص پتروشیمی‌های ایران نیز در سال گذشته به بالای ۴.۵ میلیارد دلار رسید.
بزرگی بازار پتروشیمی جهان هم اکنون از بازار نفت خام پیشی گرفته است و به بالای سه تریلیون دلار در سال بالغ می‌شود. در این میان، بر اساس آمارهای سالانه شرکت ملی پتروشیمی، ایران در سال گذشته خورشیدی ۴۶.۴ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید کرده که نزدیک ۱۶ میلیون تن آن به ارزش ۹.۶ میلیارد دلار صادر شده است.
البته ظرفیت تولید پتروشیمی ایران هم اکنون بالای ۶۲ میلیون تن در سال است، اما هنوز مشکلات نفتی، بازار و کمبود خوراک باعث می‌شود که ایران با ظرفیت کمتری از مجتمع‌های پتروشیمی بهره برداری کند. بنا به گزارش سالانه شرکت ملی پتروشیمی، تنها کمبود خوراک سهمی ۴۴ درصدی در عدم استفاده از ظرفیت کامل پتروشیمی‌ها دارد.
آمارهای ۹ ماهه سال جاری نیز نشان می‌دهد که کل تولید پتروشیمی ایران با افزایشی ۹ درصدی به ۳۷.۶ میلیون تن رسیده که بیش از ۱۵ میلیون تن آن به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار صادر شده است. صادرات پتروشیمی ایران در این دوره زمانی نسبت به دور مشابه سال گذشته حدود یک میلیون تن افزایش نشان می‌دهد.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در ۹ ماهه اول سال جاری خورشیدی تنها ۲۲ پتروشیمی ایران با ظرفیت بالای ۸۰ درصد فعالیت کرده و ۱۰ شرکت پتروشیمی با ظرفیت پایین تر از ۵۰ درصد فعال بوده‌اند. هم‌اکنون ۵۳ مجتمع و شرکت پتروشیمی در کشور وجود دارد.
ایران در نظر دارد با تکمیل طرح‌های جدید پتروشیمی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار ظرفیت تولید خود را تا ۵ سال آینده دو برابر افزایش دهد و با تعریف پروژه‌های جدید به ارزش ۳۵ میلیارد دلار، ظرفیت تولید پتروشیمی خود را به ۱۵۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۵ برساند.
در مقایسه با طرح‌های نفت و گاز که با حساسیت تحریم‌های آمریکا مواجه است و ریسک پروژه‌ها نیز بیشتر است، به نظر می‌رسد که پروژه‌های پتروشیمی ایران به‌خاطر حاشیه سود بالا و قیمت سوخت و خوراک و مالیات پایین، با اقبال بیشتری از طرف شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری مواجه شود.
طی سال جاری و با برچیده شدن تحریم‌ها نماینده شرکت‌های مطرح پتروشیمی مانند توتال فرانسه، لینده آلمان، باسف آلمان، میتسویی ژاپن، سرکوبه اسپانیا، سوجیتز ژاپن، هیوسانگ کره جنوبی و شرکت انگلیسی-هلندی شل به ایران آمده و چندین تفاهمنامه امضا کرده‌اند.
هنوز معلوم نیست که با رویکرد رئیس جمهور جدید آمریکا و احتمال افزایش تحریم‌ها، ایران تا چه حد موفق به عقد قرارداد با این شرکت‌های غول جهانی شود، اما حداقل فضای ایجاد شده در حوزه پروژه‌های نفت و گاز نشان می‌دهد که شرکتها فعلا منتظر هستند تا ببیند سیاست دونالد ترامپ و تهدیدهای وی علیه ایران تا کجا پیش خواهد رفت.


۱۳۹۵ بهمن ۱۳, چهارشنبه

خیز ایران برای جبران قطع گاز ترکمنستان

نزدیک به سه هفته از قطع گاز ترکمنستان به ایران می‌گذرد و هنوز مشکل چشمگیری در تأمین گاز مناطق شمالی کشور گزارش نشده است؛ اگرچه دمای هوا نیز به‌ شدت ماه نوامبر نیست که مصرف روزانه خانگی ایران را به حدود ۵۶۰‌ میلیون مترمکعب برساند و باید دید با اوج‌گرفتن سرما، آیا ایران قادر به تأمین مصرف خانگی گاز خواهد بود یا نه.
مشکل اساسی این است که فقط میدان خانگیران با ظرفیت تولید روزانه حدود ۴۰‌ میلیون مترمکعب در شمال شرق ایران وجود دارد و تنها پالایشگاه گازی این منطقه نیز هاشمی‌نژاد است که ظرفیت آن متناسب با تولید میدان خانگیران است.
البته میدان گنبد شمالی نیز وجود دارد که ۳۰سالی از تولید گاز از آن می‌گذرد و هم‌اکنون در نیمه دوم عمر خود است و روزانه کمتر از یک‌ میلیون مترمکعب تولید دارد و امیدی به افزایش تولید از این میدان کوچک نیست. به‌هرحال بخش عمده مصرف گاز، خراسان، سمنان و مازندران وابسته به ترکمنستان-روی‌هم‌رفته ۴۰ درصد- بود و اکنون تنها راه ممکن، افزایش نسبی انتقال گاز به مناطق شمالی از طریق خطوط لوله سراسری موجود و صرفه‌جویی در مصرف خانگی گاز و درنهایت استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌های شمالی کشور است.
در بخش روسی سایت رسمی وزارت خارجه ترکمنستان، برخلاف بخش انگلیسی و ترکمنی آن، علت قطع گاز به ایران علاوه بر تأخیر تسویه بدهی ١,٨‌ میلیارددلاری ایران به مدت ۹ سال، موضوع نقض‌ بندی از قرارداد نیز مطرح شده است که می‌گوید ایران باید یا به میزان مشخص‌شده در قرارداد گاز از ترکمنستان دریافت کند، یا پول آن را بپردازد (Take-or-pay). آمارهای رسمی نیز نشان می‌دهند ایران باید برای نمونه از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ حدود ۱۳۰‌ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان دریافت کند، درحالی‌که فقط ۷۴‌میلیاردو ۳۴۰‌ میلیون مترمکعب گاز خریده است. این موضوعی است که در رسانه‌های ایران مطرح نشده و مقامات ایران نیز واکنشی به آن نشان نداده‌اند.
براساس توافق سال ۲۰۰۷ که از سال ۲۰۱۰ با راه‌اندازی خط لوله دوم انتقال گاز ترکمنستان به ایران اجرائی شد، ایران باید سالانه ۱۴‌ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد کند، درحالی‌که این رقم برای نمونه در سال ۲۰۱۴ حدود ٤,٥‌ میلیارد و در سال ۲۰۱۵ حدود ۹‌ میلیارد مترمکعب بود و در سال گذشته حتی به نصف میزان سال ۲۰۱۵ نیز نمی‌رسد.
آنچه افزایش ۹ برابری قیمت گاز ترکمنستان به ایران در سال ۲۰۰۷ مطرح می‌شود، نیز حاصل لاقیدی و بی‌برنامگی دولت قبلی در مذاکرات و رسیدن به توافق مرضی‌الطرفین بود، چراکه قیمت نفت از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ به‌شدت افزایش یافته بود و طبعا خود ایران قیمت گاز صادراتی به ترکیه را به‌شدت افزایش داده بود و باید انتظارات ترکمنستان برای افزایش قیمت را درک می‌کرد. قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه در پایان دهه گذشته از ۴۰۰ دلار به ازای‌ هزار مترمکعب هم فراتر رفت، درحالی‌که همان میزان گاز را به قیمت ۳۶۰ دلار از ترکمنستان دریافت می‌کرد.
ایران فعلا می‌خواهد عملیات اکتشاف در منطقه «کپه‌داغ» در مرز ترکمنستان را در اولویت قرار دهد و میدان گازی «توس» را که ذخایر آن ۶۰‌ میلیارد مترمکعب و تولید روزانه آن چهار میلیون مترمکعب برآورد می‌شود، توسعه دهد.
توسعه این میدان احتمالا دو سال طول بکشد و هنوز معلوم نیست از منطقه کپه‌داغ گازی پیدا شود یا نه.
از طرفی ایران در نظر دارد شش مخزن ذخیره گاز به ظرفیت ١١,٣‌ میلیارد مترمکعب و قابلیت بازیابی ۱۱۵‌ میلیون مترمکعب در روز و به ارزش سه میلیارد دلار در شمال شرق و مناطق مرکزی ایران راه‌اندازی کند. دو مخزن شوریجه و سراجه ایران که جزء این شش مخزن هستند، هم‌اکنون حدود سه میلیارد مترمکعب ظرفیت ذخیره گاز دارند و قرار است با سرمایه‌گذاری ۴۵۰‌ میلیون‌دلاری توسعه یابند. مصرف روزانه خانگی گاز ایران در فصول گرم سال حدود ۱۶۰‌ میلیون مترمکعب است، درحالی‌که در زمستان به بالای ۴۵۰‌ میلیون مترمکعب و حتی گاهی بالای ۵۰۰‌ میلیون اوج می‌گیرد. ایران در فصول گرم گاز مازاد خود را به این مخازن تزریق و در زمستان برداشت می‌کند.
بخش خانگی درمجموع، سالانه حدود نیمی از کل گاز تولیدی ایران را می‌بلعد.
از طرفی ایران پروژه ساخت خط لوله سراسری یازدهم را به ارزش ٤.٣‌ میلیارد دلار می‌تواند آغاز کند تا روزانه ۱۱۰‌ میلیون مترمکعب گاز پارس جنوبی را به مناطق شمال شرق انتقال دهد. اما برای کوتاه‌مدت، ایران فقط باید با صرفه‌جویی در مصرف گاز و جایگزینی سوخت‌های مایع به‌جای گاز در مصرف نیروگاهی اکتفا کند. 

۱۳۹۵ آذر ۳, چهارشنبه

«رکوردزنی ایران»: تولید چهار میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی در ماه اوت


اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود می‌نویسد که تولید نفت و میعانات گازی ایران در ماه اوت گذشته، مرداد و شهریور، سال جاری به رقم چهار میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه رسیده که بالاترین رقم از سال ۱۹۸۰ به این سو است.
میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از میادین گازی به دست می‌آید. ایران هم اکنون تقریبا کل میعانات گازی خود را از میدان پارس جنوبی تولید می‌کند.
بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید روزانه نفت و میعانات گازی ایران در ماه اوت نسبت به ماه مشابه در سال گذشته حدود ۸۵۰ هزار بشکه افزایش یافته است.
تاکنون بیشترین رقم تولید نفت و میعانات گازی ایران با چهار میلیون و ۱۳۵ هزار بشکه، مربوط به سال ۲۰۰۵ می‌شد، زمانی که محمود احمدی‌نژاد دولت را از محمد خاتمی تحویل گرفت.
در گزارش تازه ارقام جداگانه‌ای برای تولید نفت خام و میعانات منتشر نشده، اما با توجه به تولیدی ۵۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی ایران، رقم خالص تولید نفت خام کشور باید حدود ۳.۶ میلیون بشکه در روز باشد که با آمارهای اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی نیز تطابق دارد.
سهم چشمگیر میعانات گازی در کل تولید نفت ایران عمدتا از نیمه دوم دهه ۲۰۰۰ آغاز شده است، زمانی که دولت محمود احمدی‌نژاد چندین فاز پارس جنوبی را تکمیل کرد و پارس جنوبی با ده فاز فعال و تولید ۳۶۰ هزار بشکه میعانات به دولت روحانی تحویل داده شد.

بنا بر آمارهای رسمی، با راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، از سال ۹۲ تاکنون تولید میعانات گازی از این میدان بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است.
ایران در نظر دارد تا چند سال آینده، فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی را راه‌اندازی کرده و کل تولید میعانات گازی از ۲۴ فاز این میدان را به رقم یک میلیون بشکه در روز برساند.
اخیرا ایران اعلام کرد که تولید نفت خام کشور بدون محاسبه میعانات گازی به رقم سه میلیون و ۹۱۰ هزار بشکه رسیده و این کشور مصمم است که این رقم را به چهار میلیون بشکه در روز برساند.
سازمان‌هایی مانند اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی آمارهای خود را بر اساس تولید نفت خام کشورها منتشر می کنند و تولید میعانات گازی را لحاظ نمی‌کنند.
البته گزارش این نهادهای معتبر بین‌المللی با اظهارات مسئولان ایرانی مبنی بر تولید نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت تفاوت دارد. برای نمونه، بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک که دو هفته قبل منتشر شد، تولید نفت خام ایران در ماه گذشته سه میلیون و ۶۹۰ هزار بشکه در روز بوده که نسبت به ماه اوت تنها حدود ۴۰ هزار بشکه افزایش یافته است.
آمارهای آژانس بین المللی انرژی نیز آمار ادعایی ایران در خصوص میزان تولید کنونی نفت کشور را تایید نمی‌کند.
ایران در نظر دارد تولید نفت و میعانات گازی خود را تا پایان برنامه ششم توسعه تا پنج سال آینده به رقم پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برساند.