۱۳۹۳ فروردین ۱۹, سه‌شنبه

افزایش 2.5 برابری صادرات میعانات گازی ایران بعد از توافق هسته ای


صادرات میعانات گازی ایران بعد از توافق هسته ای سوم آذرماه تا آخر سال گذشته، نسبت به ماههای قبل تا 258 درصد افزایش نشان می دهد.
بر اساس گزارش سالانه گمرک از تجارت خارجی سال 92، صادرات روزانه میعانات گازی ایران در 12 ماه سال گذشته روزانه به 294 هزار بشکه در روز رسیده است که حتی بالاتر از میزان صادرات میعانات پیش از تحریمهای غرب است. ایران در سال 90 روزانه 269 هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشت.
میعانات گازی نوعی نفت خام سبک، با کیفیت و گران قیمت است که از چاههای گازی تولید می شود. ایران این محصول خام را در لیست اقلام غیرنفتی قرار می دهد و حدود یک چهارم کل صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می دهد.
با نگاهی به آمارهای ماهانه گمرک، ایران در هشت ماه اول سال جاری روزانه بطور متوسط 195 هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشت، اما در چهار ماه گذشته این رقم به 504 هزار بشکه در روز رسیده است.
اما، ارزش و حجم صادرات میعانات گازی ایران به یک میزان افزایش پیدا نکرده است.
ارزش صادرات میعانات گازی در سال گذشته نسبت به سال 91 حدود 16 درصد افزایش یافته، اما حجم صادرات حدود 33 درصد افزایش یافته است.
با نگاهی به جزئیات آمار گمرک، ایران در سال 91 هر تن میعانات گازی را به 922 هزار و 222 دلار صادر کررده بود، این رقم در هشت ماه اول سال حدود 885 هزار و 704 دلار بوده، اما بعد از توافق هسته ای، یعنی در چهار ماه آخر سال 92 ایران هر تن میعانات گازی را 805 هزار و 336 دلار فروخته است.
با توجه به اینکه از سال 91 تا کنون قیمت سبد نفتی اوپک تنها 5 دلار به ازای هر بشکه کاهش یافته است و نوسانات قیمت نفت در سال گذشته نیز جزئی بوده، کاهش یکباره و چشمگیر قیمت میعانات گازی ایران می تواند به معنی تخفیف ویژه ایران به مشتریان باشد.
ایران در سال 2011 روزانه 2.5 میلیون بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشت که این رقم در سال 2013 به یک میلیون و 70 هزار بشکه افت کرد. بعد از توافق شش ماهه هسته ای، صادرات نفت ایران بصورت متوالی افزایش یافت و در ماه فوریه به یک میلیون و 410 هزار بشکه رسید.
گزارش گمرک می گوید که ایران در سال گذشته 12 میلیون و 873 هزار تن میعانات گازی به ارزش 10 میلیارد و 295 میلیون دلار صادر کرده است.

۱۳۹۲ اسفند ۲۷, سه‌شنبه

ورود چین به پروژه تراموای و قطار سریع السیر ایران


همزمان با اظهارات سید محمد آتش زر، رئیس شورای اسلامی شهر قم مبنی بر انتخاب شرکت چینی نورینکو (Norinco) برای اجرای پروژه قطار شهری قم در 26 اسفندماه، شهرداری تبریز قرارداد ساخت اولین تراموای شهری کشور در تبریز را با شرکت CITIC چین امضا کرد.
شرکت نورینکو آمادگی خود را در زمینه انعقاد قرارداد 600 میلیون یورویی پیرامون پروژه های مترو و قطار شهری اعلام کرده است.
قبلا نیز گزارشهایی درباره تمایل شرکتهای چینی برای ساخت قطار سریع السیر مسیرهای تهران- قم و قم -اصفهان به ارزش یک میلیارد دلار منتشر شده بود.
آتش زر می گوید که این شرکت توانمندی های خوبی در جهت اجرای پروژه دارد و تاکنون هزار واگن برای متروی تهران ساخته است، ضمن اینکه توانسته خط 3 متروی تهران را نیز عملیاتی سازد.
آنچه که در قراردادهای یاد شده جلب توجه می کند، مشارکت چین در پروژه های ساخت تراموای برقی و قطار سریع السیر است.
نوامبر سال گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در دیداری از چین، خواستار مشارکت این کشور در پروژه های قطار سریع السیر مغناطیسی در ایران شد. وی که به قطار سریع السیر شانگهای نیز سوار شده بود، خواستار مشارکت چین در ساخت قطارهای پرسرعت مغناطیسی (مگلو) در کشور شد.
این درحالی است که تکنولوژی ساخت قطارهای برقی پیشرفته و سریع خود چین از ژاپن و آلمان وارد شده است. قطار سریع السیر شانگهای نیز تماما توسط کنسرسیومی متشکل از شرکتهای آلمانی زیمنس و "تی سن کروپ" (ThyssenKrupp) ساخته شد و بعد از راه اند ازی در سال 2003، چین در نظر داشت که ادامه مسیر ساخته شده میان فرودگاه و مرکز شهر را خود بسازد، اما تاکنون قادر به آنجام آن نشده اند.
شرکت زیمنس اولین تراموای چین را در سال 1899 ساخته است. این شرکت در سال 2009 اعلام کرد که سفارش خرید صد قطار سریع السیر به ارزش یک میلیارد دلار را از چین دریافت کرده است.
شرکت بمباردیر (Bombardier) کانادا نیز در ژوئیه 2012 قرارداد ده ساله عرضه لیسانس تکنولوژی ساخت ترامواهای برقی با چین را امضا کرد.
چین با توسل به تکنولوژی ژاپن و آلمان طولانی ترین شبکه راه آهن سریع السیر را احداث کرده است که صد شهر این کشور را به همدیگر متصل کرده است.
البته، خود چین معمولا در پروژه های راه آهن سریع السیر و مغناطیسی مشارکت جانبی دارد. مثلا احداث سازه بتنی مسیر خط آهن مغناطیسی شانگهای توسط پیمانکاران چینی انجام شده بود.
البته این پروژه ها بی حادثه نیز نبوده است. در سال 2011 حادثه تصادف دو قطار سریع السیر در شرق چین منجر به کشته شدن 40 سرنشین شد که علت آن، مشکل در تجهیزات علامت دهی عنوان شد که توسط خود چین ساخته شده بود.
ایران نوامبر سال گذشته اعلام کرد که 22 میلیارد یورو از دارایی های ایران در بانکهای چینی بلوکه شده است. تلاش ایران برای جلب شرکتهای چینی در پروژه های راه آهن کشور احتمالا بعنوان راه حلی برای دریافت پول بلوکه شده در چین در قالب قاینانس مالی پروژه ها انجام می شود؛ اما هنوز معلوم نیست که آیا شرکتهای چینی در کنار ساخت واگن و راه آهن، با توسل به تکنولوژی داخلی قادر به عملیاتی کردن پروژه های پیشرفته ریلی باشند یا خیر.

۱۳۹۲ اسفند ۲۳, جمعه

خیز ایران برای پایان دادن به انحصار صادرات گاز قطر به عمان

ایران بعد از امضای دو قرارداد صادرات گاز به عراق با حجم 45 میلیون متر مکعب در روز، با عمان نیز قرارداد صادرات گاز امضا کرد.
ایران و عمان، طی سفر چهارشنبه 21 اسفند حسن روحانی به مسقط سه قرارداد گازی امضا کردند، از جمله احداث یک خط لوله گازی 350 کیلومتری و صادرات روزانه 30 میلیون متر مکعب (سالانه 10 میلیارد متر مکعب) گاز ایران به عمان. این پروژه تا سال 2017 افتتاح خواهد شد.
انتظار می رود که پروژه احداث 200 کیلومتر از خط لوله یاد شده که از دل دریا، استان هرمزگان را به بندر صحار عمان وصل خواهد کرد، یک میلیارد دلار فاینانس مالی نیاز داشته باشد که عمان آن را تامین خواهد کرد و از محل درآمدهای صادرات گاز ایران این سرمایه و سود آن به دولت مسقط برگردانده خواهد شد.
همچنین، قرار است یک شرکت مشترک میان دو کشور برای فروش گاز ایران در داخل عمان یا به مشتریان خارجی ایجاد شود و ایران وارد بازار خرده فروشی گاز عمان خواهد شد.
ایران با 33.6 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی که معادل 18 درصد از کل ذخایر گازی جهان است، بزرگترین دارنده ذخایر گازی دنیا است. تولید روزانه گاز ایران 575 میلیون متر مکعب است که تقریبا برابر با مصرف داخلی است، اما انتظار می رود که پنج فاز جدید پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه 181 میلیون متر مکعب گاز، تا سال 2017 افتتاح شود.
فازهای جدید
ظرفیت روزانه تولید
پیشرفت (تا ژانویه 2014)
تکمیل
فاز 12
81 میلیون متر مکعب
92 درصد
2014 یا 2015
فاز 15 و 16
مجموعا 50 میلیون متر مکعب
92 درصد
2015 یا 2016
فاز 17 و 18
مجموعا 50 میلیون متر مکعب
82 درصد
2016 یا 2017
با این ترتیب، ایران قادر خواهد بود تا افق 2017 حداقل بخشی از افزایش تولید خود در پارس جنوبی را که هم اکنون حدود 300 میلیون متر مکعب تولید ناخالص گاز دارد، به عراق و عمان صادر کند. ایران 200 میلیون متر مکعب از تولید کنونی گاز در این میدان عظیم را پالایش کرده و قابل مصرف می کند، بقیه گاز ناخالص تولیدی به میادین کهنه نفتی تزریق می شود یا به پتروشیمی ها تحویل داده می شود.
ایران هم اکنون خط لوله گازی هفتم سراسری را تا ایرانشهر تکمیل کرده است و می تواند با هزینه نه چندان زیادی یک انشعاب از این خط لوله را که فاصله زیادی با دریا ندارد، تا دریای عمان بکشاند و از طریق خط لوله زیردریایی 200 کلیومتری به بندر صحار عمان وصل کند.
هم اکنون قطر سالانه دو میلیارد متر مکعب گاز از طریق خط لوله دولفین به مرزهای شرقی عمان میرساند که امتداد این خط لوله هم به بند صحار وصل است و هم با گذشتن از مناطق مرکزی به بندر صور عمان متصل می شودف به عبارتی زیرساختهای انتقال گاز از بندر صحار تا بند صور تقریبا موجود است.
عمان سالانه 10.4 میلیون تن (روزانه حدود 39 میلیون متر مکعب) تولید گاز مایع (ال ان جی) در بندر صور دارد که به کشورهای مختلف صادر می کند.
بازار گاز عمان
عمان هم اکنون روزانه 85 میلیون متر مکعب تولید گاز دارد که 39.1 میلیون متر مکعب آن به مصرف داخلی می رسد. مصرف داخلی عمان طی 12 سال گذشته از 5.5 میلیارد متر مکعب به بالای 17 میلیارد متر مکعب در سال رسیده است. رشد مصرف گاز عمان در سال 2013 نیز تا 3.2 درصد افزایش یافته است.
این کشور همچنین طی سال 2013 روزانه حدود 9 میلیون متر مکعب به میادین نفتی تزریق کرده که نسبت به سال قبل آن حدود 5 درصد افزایش نشان می دهد.
با توجه به ظرفیت فرآوری 39 میلیون متر مکعب گاز و تبدیل آن به گاز مایع، کشور عملا گاز مازادی برای جبران رشد چشمگیر مصرف گاز در سالهای آینده ندارد.
این کشور برای تولید روزانه 28.3 میلیون متر مکعب گاز اضافی از میدان گازی "خزان" با شرکت بریتیش پترولیوم قرارداد امضا کرده است، اما افق عملیاتی شدن این حجم از تولید، حفاری 300 چاه در 15 سال آینده است.
این موضوع باعث شده است که شرکت "ال ان جی عمان" اعلام کند که تا سال 2024 مجبور است صادرات گاز مایع را متوقف و آن را به بازارهای داخلی عرضه کند.
عمان با قرارداد گازی جدید هم امنیت انرژی خود را برای سالهای آینده تامین می کند و هم انحصار صادرات گاز قطر به عمان شکسته می شود و هم می تواند به صادرات گاز مایع خود ادامه دهد.
این پروژه سالانه برای ایران نیز تا 4.5 میلیارد دلار ارز آوری خواهد داشت.

۱۳۹۲ اسفند ۱۴, چهارشنبه

آیا مصرف گاز ایران با اروپا برابری می کند؟


در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، معمولا دولتمردان ایران برای اشاره به مصرف بالای گاز در کشور و لزوم کند کردن رشد چشمگیر مصرف گاز، آماری درباره برابری مصرف گاز ایران با اتحادیه اروپا عنوان می کردند.
نصرت الله سیفی مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نیز یکشنبه 11 اسفندماه دوباره تکرار کرد که مصرف گاز در ایران به اندازه مصرف گاز اتحادیه اروپا است که البته بخش عمده ای از آن در بخش خانگی سوزانده می شود.
به گزارش شانا، آقای سیفی اعلام کرد که برای گاز طبیعی ٨٤ درصد یارانه پرداخت می|شود. بگفته وی، اگر قرار باشد که نرخ گاز براساس قانون هدفمندی یارانه ها افزایش یابد، قیمت هر مترمکعب آن باید از ٧٠ تومان به ١٨٧٠تومان افزایش یابد.
برابری مصرف گاز ایران و اروپا؟
شرکت بی پی در گزارش سالانه خود که سال گذشته منتشر شد، می گوید که مصرف گاز ایران در سال 2012 حدود 156.1 میلیارد متر مکعب بوده است. مقامات ایران می گویند که مصرف گاز کشور در سال جاری مالی (سال مالی ایران یا سال خورشیدی از 20 مارس آغاز می شود) افزایش یافته است.
گزارش اواخر دی ماه خبرگزاری مهر حاکی است که مصرف گاز کشور سالانه به 160 میلیارد متر مکعب رسیده است.
بنا به گزارش شرکت بریتیش پترولیوم، کل مصرف گاز اتحادیه اروپا (بدون احتساب مصرف گاز ترکیه و مصرف گاز مایع) در سال 2012 حدود 440 میلیارد متر مکعب بوده است.
گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که سپتامبر 2013 منتشر شد نیز می گوید که مصرف گاز اروپا در نیمه اول سال 2013 نسبت به دور مشابه چندان تفاوتی نداشته است.
با اینحساب مصرف گاز اروپا 2.75 برابر مصرف گاز ایران است.
مصرف گاز اروپا در سال 2012 حدود 13.4 درصد از کل مصرف گاز دنیا بود و کل مصرف گاز طبیعی جهان در سال مذکور بیش از 3 تریلیون و 314 میلیارد متر مکعب بود.
سهم حاملهای انرژی در سبد سوخت
تقریبا کل مصرف انرژی ایران (به غیر از سهم 3 درصدی انرژی آبی در تولید برق ایران) مربوط به مصرف نفت و گاز است.
مصرف ذغال سنگ اتحادیه اروپا در سال 2012 معادل حدود 294 میلیون تن نفت بوده که حدود 8 درصد از کل مصرف ذغال سنگ جهان را تشکیل می دهد، اما مصرف ذغال سنگ ایران معادل 0.9 (نه دهم) میلیون تن نفت بوده است. کل مصرف ذغال سنگ جهان در این سال معادل بیش از 3730 میلیون تن نفت برآورد شده است.
بنابر گفته بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، سهم گاز در سبد سوختی کشور حدود 70 درصد است. در حالی که این رقم در اروپا بسیار کمتر است.
از طرفی سهم انرژی هسته ای در سبد سوختی ایران تقریبا صفر هست، اما این رقم در اتحادیه اروپا معادل حدود 200 میلیون تن نفت است.
بر اساس گزارش بی پی، سهم انرژی آب در سبد مصرف برق ایران در سال 2012 معادل 2.9 میلیون تن نفت بود، درحالی که این رقم در اتحادیه اروپا معادل حدود 74 میلیون تن نفت بود.
همچنین سهم سوختهای تجدید پذیر در سبد مصرف انرژی اتحادیه اروپا در سال 2012 معادل 95 میلیون تن نفت بود، در حالی که این رقم در ایران حدود صفر درصد است.
اتحادیه اروپا 14.5 درصد از کل مصرف نف دنیا را در سال 2012 داشت، در حالی که این رقم برای ایران حدود 2.2 درصد بود.
سرانه مصرف گاز ایران و اتحادیه اروپا
یا این اوصاف، با توجه به اینکه جمعیت اتحادیه اروپا 6.6 برابر جمعیت ایران است، سرانه مصرف گاز در ایران بیشتر از سرانه مصرف گاز اتحادیه اروپا است.
دلیل عمده این وضعیت، پایین بودن قیمت گاز در ایران، همچنین سهم بسیار بالای گاز در سبد مصرف انرژی کشور است و سهم بالای اتلاف گاز از سوختن گاز در مشعلها تا اتلاف در در شبکه گازرسانی است.
مشکل عمده ایران در مقایسه با اروپا در مصرف گاز، سهم هنگفت مصرف خانگی و تجاری گاز در این کشور است، بطوری که حدود 77 درصد از مصرف گاز ایران مربوط به این بخشها است.
ظرفیت مصرف گاز بخش نیروگاهی ایران حدود 130 میلیون متر مکعب در روز و ظرفیت مصرف گاز پتروشیمی ها حدود 35 میلیون متر مکعب است، البته مصرف گاز در این بخشها بخاطر کمبود گاز بخش خانگی و تجاری در فصول سرد سال به شدت کاهش می یابد.

۱۳۹۲ اسفند ۵, دوشنبه

میعانات گازی عامل اوج گرفتن صادرات نفت ایران


بر اساس آخرین گزارشهای منتشر شده توسط نهادهای جهانی، از جمله آژانس بین المللی انرژی، صادرات نفت ایران در ماه ژانویه نسبت به متوسط صادرات ماهنه نفت این کشور در سال 2013 روزانه 250 هزار بشکه افزایش یافته است.
این افزیش، عموما از چهار ماه گذشته بصورت تدریجی اتفاق افتاده و در ماه ژانویه با احتساب میعانات گازی به یک میلیون و 320 هزار بشکه در روز رسیده است.
متوسط صادرات نفت ایران در سال گذشته میلادی، روزانه یک میلیون و 70 هزار بشکه بود.
مایعات گازی نوعی نفت خام سبک و گران قیمت است که از چاههای گازی تولید می شود. ایران قبل از تحریمها روزانه حدود 400 هزار بشکه تولید میعانات گازی داشت که ماهانه بطور متوسط حدود 850 میلیون دلار از صادرات میعانات گازی در آمد داشت.
نهادهای بین المللی در گزارشهاس خود، معمولا صادرات میعانات گازی را در سبد صادرات نفت خام قرار می دهند.
اوج گرفتن صادرات میعانات گازی
گزارش جدید اداره گمرک ایران که یکشنبه 23 فوریه منتشر شده، می گوید که ایران در ماه گذشته خورشیدی - 20 ژانویه تا 19 فوریه - 959 میلیون دلار صادرات میعانات گازی داشته است.
سال خورشیدی که معادل سال مالی ایران است از 20 مارس آغاز می شود.
گزارشهای گمرکی نشان می دهد که صادرات ماهانه میعانات گازی ایران در چهار ماه گذشته بطور متوسط، یک میلیارد و 388 میلیون دلار دلار بوده که نسبت به متوسط صادرات میعانات گازی در هفت ماه اول سال منتهی به 20 نوامبر 2013 حدود 247 درصد افزایش نشان می دهد.
متوسط صادرات میعانات گازی ایران در هفت ماه اول سال مالی ایران 561 میلیون دلار بوده است و کل صادرات میعانات گازی ایران در 11 ماه اول سال، 9 ميليارد و 479 میلیون دلار بوده است.
این رقم نسبت به دور موافق سال گذشته ایران حدود یک میلیارد و 21 میلیون دلار افزایش نشان می دهد.
هنوز گزارش تفصیلی گمرک درباره جزئیات- از جمله وزن- صادرات میعانات گازی ایران در ماه گذشته منتشر نشده است.
آمریکا و اتحادیه اروپا در نیمه سال 2012 تحریمهای نفتی و بانکی علیه ایران را به اجرا گذاشتند، اگرچه آمریکا دقیقا اشاره ای به تحریم میعانات گازی نکرده، اما صادرات این ماده خام گرانبها به همراه صادرات گاز مایع از نوع "ال پی جی" (این نوع گاز مایع که شامل بوتان و پروپان می شود، عمدتا از نفت تولید می شود) تحت تاثیر تحریمها کاهش یافت.
صادرات میعانات گازی ایران در سال گذشته، نسبت به سال قبل آن 12.56 درصد کاهش یافته و به رقم 8 میلیارد و 881 میلیون دلار رسیده بود.
تحریمها
ایران و شش قدرت جهانی 24 نوامبر سال گذشته بر سر برنامه هسته ای ایران به توافق موقت شش ماهه رسیدند که بر اساس آن، برخی تحریمها از جمله بیمه نفتکش ها از 20 ژانویه معلق شده است.
هنوز تحریم نفت ایران به قوت خود باقی است، اما رفع تحریمهای بیمه نامه نفتکشها و اینکه در تحریمهای آمریکا صراحتا اشاره ای به میعانات گازی نشده است، می تواند دست ایران را در صادرات میعانات گازی باز بگذارد.
با عنایت به اینکه قیمت میعانات گازی کمی بالاتر از قیمت نفت خام است و با احتساب قیمت 104 دلار و 89 سنت نفت سنگین ایران در ماه ژانویه و 108 دلار و 96 سنت برای ماه دسامبر-بر اساس گزارش اوپک- چنین به نظر می رسد که تقریبا کل افزایش صادرات نفت ایران در ماههای گذشته بخاطر اوج گرفتن صادرات میعانات گازی باشد.
حجم صادرات ماهانه میعانات گازی ایران در چهار ماه گذشته، حتی از دور موافق دو سال قبل که هنوز تحریمها علیه ایران وضع نشده بود نیز به صورت چشمگیری پیشی گرفته است.

۱۳۹۲ بهمن ۲۹, سه‌شنبه

فاجعه غرور هسته ای بعد از هفتاد سال


پنجاه وسه سال از انتشار کتاب "آیا بشر آینده ای دارد؟" به قلم برتراند راسل می گذرد، کتابی درباره لزوم خلع سریع سلاح هسته ای آمریکا، بریتانیا و اتحادیه جماهیر شوروی و هشدارها درباره دستیابی دیگر ملل به آن.
آنگونه که راسل و دهها نظریه پرداز دیگر پیش بینی کرده بودند، دامنه تولید این سلاح مرگبار که در نوع هیدروژنی آن قادر به انهدام کل تمدن بشری و احتمالا نسل آدم هم می شود، محدود به سه کشور نامبرده نشد، اکنون "حداقل" نه کشور دارای سلاح هسته ای هستند.
تجربه پرونده عبدالقدیر خان در پاکستان و دولت بی مسئولیت کره شمالی نیز نشان داده که امید به حفظ اسرار و تکنولوژی تولید سلاح هسته ای و عدم درز آن توسط کشورهای دارنده سلاح هسته ای به دیگر کشورها عملا خیالی بیهوده است.
به یاد داشته باشیم که پروژه منهتن آمریکا برای ساخت اولین بمب هسته ای تنها تلاشی بود برای پیشی گرفتن از آلمان نازی که مظنون به ساخت بمب هسته ای بود، اما بعد از جنگ جهانی دوم شواهد نشان داد که هیتلر اصولا چنین طرحی نداشته است و بدتر از همه، دستور بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط دولت آمریکا در سال 1945 به رهبری هری ترومن بود که در پی مرگ ناگهانی رئیس جمهور فرانکلین روزولت درست سه هفته مانده به پایان جنگ جهانی دوم، ریاست دولت را برعهده گرفت.
روزولتی که هنگام مرگش در بهبوهه شکست آلمان، روی میز او نامه سرنگشاده نیلز بور، دومین چهره شناخته شده علم فیزیک بعد از آلبرت انشتاین پیدا شد که درباره استفاده از این سلاح وحشتناک به شدت هشدار داده بود. بعد از این ماجرا، چندین دانشمند برجسته فیزیک، از جمله خود انشتاین نیز طوماری امضا کردند که خواستار خلع سلاح هسته ای شدند؛ چرا که تردیدی نبود که شوروی نیز ظرف چند سال به تکنولوژی ساخت آن پی خواهد برد.
در جریان جنگ سرد نیز تا جایی که نتایج سیاستهای ابرقدرتهای هسته ای نشان می دهد، نه تنها مذاکرات صمیمانه ای میان کمونیستها و کاپیتالیستها انجام نشد، بلکه به نام صلح و امنیت، بر دامنه و تعداد سلاحهای کشتار جمعی خود افزودند.
هدف من خاطر نشان کردن چند موضوع در روزی است که مذاکرات گروه 5+1 و ایران در وین برگزار می شود:
1- فلسفه ساخت سلاح هسته ای در هیچ کدام از کشورهای دارنده سلاح اتمی، حمله به کشور دیگری نبوده است. سلسله ای که از یک ظن اشتباه آمریکا به هیتلر آغاز شد و به فاجعه بمباران ژاپن رسید.
2- شعارهای میهن پرستانه و بشردوستانه ای که در توجیه لزوم تولید و حفظ سلاح هسته ای برای مقابله با دشمن ارائه می شود و چنان به خورد جامعه داده می شود که هیچ ملتی هنوز هم حاضر به خلع سلاح هسته ای ارتش خود نیست، چرا که این را نوعی تسلیم در مقابل دشمن می پندارد. برای نمونه هیچ نامزد ریاست جمهوری، حتی در کشورهای دموکراتیک غرب نمی تواند با شعار خلع سلاح هسته ای رغبت کسی را جلب کند.
به یاد داشته باشیم، طرح موزیانه نیکیتا خروشچف دیکتاتور شوروی سابق در سال 1959 برای خلع جهانی سلاح هسته ای را که با علم به اینکه غرور غرب هرگز حاضر به پذیرش صمیمانه این موضوع نخواهد شد، ارائه داد و غرب هم موزیانه بودن این پیشنهاد را بهتر از خود خروشچف می دانست. بینشهایی که کاپیتالیسم را شیطان می داند، یا مرگ را بر "قرمز" بودن ترجیح می دهد، اصولا انگیزه ای برای صلح ندارند.
3- استفاده ابزاری از علم و بی اعتنایی دولتمردان به صاحبان علم، بینش و عقل سلیم که هنوز حتی با شدتی بیشتر ادامه دارد و به رغم تلاش خود دانشمندان که نام آنها در پروژه منهتن کشیده شده یا دانشمندان نسل بعدی مانند استون هاوکینگ که در ابتدای اثر "جهان زیر پوست گردو" بلافاصه حکم به تبرئه انشتاین در موضوع بمب هسته ای میدهد، هنوز هم پدران بمب هسته ای دولتها عنوان "قهرمان ملی" را با آبروی این دانشمندان به یدک می کشند.
4- تجربه بازدارندگی موفق کشورهای دارنده سلاح هسته ای، بطوری که به رغم فروپاشی یا سقوط دولتها، هیچ کشور خارجی جسارت حمله به آنها را نداشته است.
5- همیشه تضاد منافع و تهدید نظامی علیه هر کشوری وجود دارد و تا زمانی که سلاحهای استراتژیک در دست معدودی از کشورها است، کشورهای دیگر اصولا حسی از حداقل امنیت نخواهند داشت.
6- همیشه خطای فنی یا انسانی در کنار حماقت بشری یا تهدید شدید امنیت ملی توسط دول دیگر وجود دارد که فاجعه هسته ای را هر زمانی اجتناب ناپذیر می کند. از طرفی دامنه استفاده در سلاح هسته ای محدود به کشور مورد حمله قرار گرفته نمی شود و برای نمونه بمباران هیدروژنی مسکو بسته به مسیر وزش باد، میلیونها نفر کشته در پاکستان، هند، چین یا بریتانیا و فرانسه بر جای خواهد نهاد.
موضوع ایران
اکبر اعتماد، نخستین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در زمان شاه در گفتگویی که مارس 2013 با بی بی سی داشت، می گوید که "شاه عقیده داشت که به اندازه کافی در منطقه قدرتمند است و می تواند از منافع خود در منطقه دفاع کند، بنابراین نیازی به بمب اتمی ندارد. اما به من گفت که اگر این وضعیت تغییر کند، مجبور خواهیم بود برای ساخت بمب اتمی اقدام کنیم".
ایران زمان شاه قدرتمندترین رژیم خاورمیانه بود و متفق نزدیک غرب. اکنون توان نظامی هوایی و دریایی کشورهای همسایه ایران، مانند ترکیه و عربستان به شدت نیرومندتر از این کشور است، دو کشوری که بر سر رهبری جهان اسلام با ایران در حال کشمکش هستند.
بمبهای هسته ای اسرائیل، روسیه و پاکستان، پایگاههای نظامی آمریکا در خلیج فارس، دشمنی عمیق ایران با اسرائیل و مهمتر از همه ادامه اطلاق واژه "انقلاب" به دولت "جمهوری اسلامی" بعد از 35 سال پایان یافتن انقلاب، تلاش برای حفظ هلال شیعی در حالی که یک جنگ هشت ساله با عراق را تجربه کرده، همگی دال بر نیاز فوری ایران به ساخت سلاح استراتژیک است، اما در واقعیت هیچ مدرک معتبری برای اثبات این موضوع وجود ندارد.
عدم صمیمیت قدرتهای هسته ای در مواجهه با همدیگر و خصوصا با کشورهایی که سلاح استراتژیک ندارند، چشم پوشی از فجایعی که در کشورهای متفق خود روی می دهد و استفاده ابزاری از برجسته کردن موضوع حقوق بشر در برخی کشورهای دیگر و از همه مهمتر عدم تمایل آنها به امحای سلاحهای هسته ای خود، بزرگترین دلیل برای اشاعه سلاحهای هسته ای در جهان است.
تکلیف برنامه هسته ای ایران روشن است، این کشور تا 6 ماه دیگر عملا حتی اورانیوم لازم برای ساخت سلاح هسته ای را نمی تواند تا غلظت 90 درصدی تامین کند، اگرچه تولید ایزوتوپهای 235 تا غلظت بالای 90 درصد، صرفا عمل مکانیکی و وابسته به زمان است که به تکنولوژی جدیدتر از آنی که سانتریفیوژهای ایران دارند، نیاز ندارد. البته، فاکتور اورانیوم تنها یک مرحله از پروسه ساخت سلاح هسته ای است، نه همه آن.
در این فرصت تاریخی می توان تجربه کذایی "غرور ملی" و حس "تسلیم در مقابل دشمن" را به یک سو نهاد و وارد مذاکرات صمیمی شد. مذاکراتی که به دور از خود برتر بینی و تحقیر طرف مقابل صورت پذیرد.
نزدیکی غرب و ایران بر خلاف هشدارها و نگرانیهای اسرائیل و اعراب، نه تنها به زیان آنها نیست، بلکه خاورمیانه را از کابوس شیوع سلاحهای هسته ای در کوتاه مدت نجات خواهد داد، منطقه ای که اغلب دولتهای آن عموما چندان ثبات و پایگاه مردمی نیز ندارند که حماقت احتمالی دولتمردان را به حساب تصمیم ملت آن کشورها بگذاریم. می گویم در کوتاه مدت، چون تا زمانی که حتی یک سلاح هسته ای در دنیا باقی است، نمی توان به رفع خطر نابودی جهان در دراز مدت دلخوش بود.

۱۳۹۲ بهمن ۲۴, پنجشنبه

وابستگی خارجی پتروشیمی ایران


عباس شعری مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اشاره به مذاکرات ایران با شرکت هایی از فرانسه، آلمان، دانمارک، سوئیس، ژاپن و کره جنوبی در زمینه صنعت پتروشیمی گفته است که هنوز قراردادی منعقد نشده است.

به گزارش روز چهارشنبه، ۲۳ بهمن ماه، خبرگزاری مهر، وی از آمریکا انتقاد کرده است که هشدارهای آمریکا علیه همکاری تجاری با ایران، شرکت های خارجی را در مورد مجاز بودن همکاری با این کشور حتی در زمینه هایی که تحریم ها لغو شده سردرگم کرده است.

ایران با ۳۳٫۶ تریلیون متر مکعب، معادل ۱۸ درصد کل ذخایر گاز دنیا، بزرگ ترین دارنده میادین گازی جهان است. ذخایر نفت ایران نیز با ۱۵۳ میلیارد بشکه، چهارمین جایگاه را در میان کشورها دارد.

با این حال این کشور هنوز از مرحله خام فروشی منابع زیرزمینی خود چندان فاصله ملموسی نگرفته است. با نگاهی به فهرست محصولات پتروشیمی صادراتی ایران مشخص می شود که عمده ترین آنها محصولات پایه و واسطه ای است که خود به عنوان خوراک برای تولید محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالاتر استفاده می شود.

بر اساس گزارش گمرک، محصولات پتروشیمی در ۱۰ ماهه اول سال جاری خورشیدی بیش از ۲۶ درصد صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل داده که عمده ترین آنها پروپان، بوتان، اوره، متانول، پلی اتیلن گرید فیلم، قیر نفت (محصول پالایشگاهی) بوده است. هیچ یک از این موارد جزء محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا حساب نمی شود و تقریبا خام فروشی است.

در همین بازه زمانی ایران اقدام به واردات محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا نیز کرده است که حجم آن چشمگیر است. برای نمونه، ایران در ۱۰ ماه اول سال بیش از ۳۰۰ میلیون دلار واردات انواع پلی استیرن و ۱۱۱ میلیون دلار پلی اورتان و حدود ۱۸۰ میلیون دلار روپوش لاستیک چرخ و الیافت پلی استر کرده است.

سهم تولید فراورده های پتروشیمی ایران در تولید ناخالص ملی ایران در سال ۲۰۰۴ حدود ۱٫۲۹ درصد بود که این رقم در سال ۹۰ به ۱٫۵ درصد رسید و طی دو سال گذشته تغییر چندانی نکرده است.

ظرفیت پالایشگاهی ایران حدود ۵۷ میلیون تن است، اما منصور معظمی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی، تابستان سال گذشته اعلام کرد که ۲۶ درصد از ظرفیت نصب شده پتروشیمی کشور بلااستفاده مانده است.

وی چهار عامل برای عدم استفاده از ظرفیت پتروشیمی ها را کمبود خوراک، اشکالات ناشی از کیفیت تجهیزات، اشکالات متاثر از دانش فنی و محدودیت های صادرات و در نتیجه افزایش موجودی محصولات برشمرده بود.

صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال ۹۰ حدود ۱۵ میلیارد دلار بود که در سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافت و این رقم در ۱۰ ماهه اول سال جاری به ۹ میلیارد دلار رسیده است.

وابستگی به تکنولوژی خارجی

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، می گوید که برای تحقق تولید ۱۰۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی که برای برنامه پنجم توسعه (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴) برنامه ریزی شده، نیاز به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید است تا ارزش تولیدات پتروشیمی ایران از ۲۰ میلیارد کنونی به ۴۰ میلیارد برسد.

به گفته وی، همچنین برای توسعه بخش پتروشیمی ایران به لیسانس های فنی، تجهیزات، اعتبار لازم، مدیریت، فناوری و سرمایه های خارجی نیاز داریم.

هم اکنون پتروشیمی های ایران روزانه نیاز به ۳۵ میلیون متر مکعب خوراک گاز طبیعی دارند که بر اساس گزارش وزارت نفت، فعلا به خاطر کمبود گاز تنها ۱۷ میلیون متر مکعب گاز به این واحدها تحویل داده می شود. اوایل بهمن ماه وزارت نفت ایران از پتروشیمی ها خواست که با حداقل ظرفیت کار کنند تا قطعی گاز در بخش خانگی اتفاق نیفتد.

غیر از این مشکلات داخلی، بر اساس گزارشی که در سال ۸۸ وزارت صنعت و معدن ایران با نام "برنامه راهبردی فراورده های پتروشیمی" در پورتال اینترنتی خود منتشر کرد و آخرین ویرایش آن اردیبهشت سال جاری انجام شده است، ۸۵ درصد از تکنولوژی و لیسانس های فنی پتروشیمی های ایران از کشورهای اروپایی خریده شده است که سهم آلمان ۳۵ درصد، بریتانیا ۱۸ درصد، فرانسه ۱۲ و هلند ۱۱ درصد است.

این گزارش می افزاید که بیش از نیمی از محصولات تولیدی کشور تا سال ۱۳۹۳ به این ۴ کشور وابسته خواهد بود، البته این آمار جدا از طرح هایی هستند که در حال انتخاب لیسانسور هستند که قاعدتاً با توجه به پیشرو بودن این کشورها در این حوزه، تکنولوژی مابقی تولیدات این صنعت در سال های آتی نیز که در حدود ۲۲ درصد است، توسط همین کشورها باید تأمین شود.

با ادامه تحریم ها و سردرگمی شرکت های بین المللی، هنوز معلوم نیست که آیا ایران موفق به دو برابر کردن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در چند سال آینده خواهد شد یا نه، اما آن چه نویدبخش است، افزایش ۱۷۷ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سه ماهه گذشته، نسبت به هفت ماه اول سال جاری است.

متوسط صادرات ماهانه پتروشیمی ایران در هفت ماه اول سال ۹۲ حدود ۸۰۰ میلیون دلار بود که این رقم در سه ماهه گذشته به بالای یک میلیارد و ۴۴۲ میلیون دلار رسیده است.
* این مقاله به قلم دالغا خاتین اوغلو بصورت اختصاصی در رادیو فردا منتشر شده است.