۱۳۸۸ مهر ۱۱, شنبه

چشم انداز برنامه هسته ای ایران

در رابطه با اجلاس اول اکتبر میان ایران و کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان (کشورهای موسوم به گروه 5+1) تمامی طرفین از نتیجه مذاکرات ابراز نیک بینی کرده اند. درباره جزئیات مذاکرات اطلاعات دقیقی در دست نیست، ولی پیشنهاد طرف ایرانی برای خرید سوخت اورانیوم غنی شده 19،75 درصدی از یکی از کشورهای گروه 5+1 و برای استفاده در رآکتور آزمایشگاهی تهران قابل توجه است.
بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران به غنی سازی 19.75 درصدی حجم زیادی از ذخایر اورانیوم خود در روسیه رضایت داده است. ایران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی اورانیوم غنی شده 3،5 درصدی را به مسکو تحویل داده، اورانیوم غنی شده 19،75 درصدی را برای استفاده بعنوان سوخت رآکتور کوچک تهران که ایزوتوپ‌های پزشکی تولید می‌کند، همچنین آزمایشگاههای اتمی و نیروگاه هسته ای خویش تحویل خواهد گرفت.
حجم اورانیوم غنی شده 3،5 درصدی ایران در حدود 1،5 تن میباشد. علیرغم اینکه اورانیوم غنی شده فقط یکی از مراحل تولید سلاح هسته ای است، غرب از غنی سازی مخفیانه اورانیوم بالای 90 درصد توسط ایران و استفاده برای تولید سلاح هسته ای توسط این کشور نگران است.
در حال حاضر غرب هیچ مدرکی درباره دستیابی ایران به فن آوری موشکهای بالستیک قادر به حمل کلاهکهای هسته ای، چاشنی انفجاری و دیگر تجهیزات لازم برای بمب اتمی در دست ندارد. از طرف دیگر به احتمال زیاد ایران در صدد دستیابی به فن آوری تولید هسته ای میباشد، نه خود سلاح. بدین خاطر که، تولید سلاح هسته ای در وحله اول دارای ماهیت سیاسی-استراتژیک میباشد و نیاز به تصمیمی سیاسی دارد. بغیر از این ایران برای ساخت سلاح اتمی باید حداقل هفت ماه قبل از استحصال آن از پیمان عدم گسترش سلاحهای هسته ای موسوم به NPT خارج شود.
به هر حال غنی سازی اورانیوم مورد نیاز نیروگاههای ایران در روسیه گامی مسرت بخش برای غرب است. اولا بدین خاطر که مقداری از ذخایر اورانیوم ایران از کشور خارج گردیده و به روسیه حمل میشود و در این صورت احتمال غنی سازی اورانیوم توسط ایران در آزمایشگاههای مخفی کاهش می یابد. دوما این امر میتواند بهانه ای برای تداوم گفتگوها میان ایران و غرب گردد.
دیدار دو جانبه سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با ویلیام برنز نماینده حکومت آمریکا در ژنو رویداد بی سابقه ای طی 30 سال قطع رابطه دو کشور است.
اولین بار است که رئیس جمهوری ایران به مذاکرات مستقیم با سران کشورهای گروه 5+1 رضایت داده و وزیر ایرانی بعد از اشغال سفارت آمریکا در تهران و در سال 1980 به واشنگتن سفر میکند. علیرغم تکذیب حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مبنی بر عدم دیدار منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در سفر دوم اکتبر به واشنگتن با مقامات رسمی، متکی برای دیدار با مقامات آمریکا در چارچوب سفرش به واشنگتن اعلام آمادگی نموده است.
با این همه در حال حاضر اساسی برای خرسندی بیشتر غرب وجود ندارد. ابراز نظر درباره علل برداشتن چنین گامی از طرف ایران ممکن نیست. در اواخر ماه گذشته و در حین برگزاری شصت و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد جنجال افشای دومین سایت غنی سازی اورانیوم در نزدیکی شهر قم هنوز فرو ننشسته است. اول اکتبر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با ابراز نیک بینی در رابطه با دیدار اخیر ایران با کشورهای گروه 5+1 ، بیان کرده است که "این گام کافی نیست و ایران باید گامهای عملی بردارد."
ظرفیت سایت قم 3000 سانتریفیوژ است. ایران با بازرسی نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی در کارخانه مذبور در عرض 15 روز آینده توافق کرده است، ولی اطلاعی درباره نوع سانتریفیوژهای کارگذاشته شده در این کارخانه در دست نیست. اگر 3 هزار سانتریفیوژ از نوع IR1 باشند در مدت دو سال، اگر از نوع IR2 باشند در مدت 1 سال و در صورتی که نوع سانتریفیوژها از جنس گرافیت باشد در مدت هفت ماه امکان غنی سازی اورانیوم برای ساخت یک بمب اتمی موجود میباشد. از طرف دیگر برای تامین سوخت نیروگاه الکتریکی 1000 مگاواتی 60000 سانتریفیوژ فعال مورد نیاز است. هدف ایران از سایت غنی سازی 3 هزار سانتریفیوژی قابل درک نیست.
در هر حال ادامه اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، تعمیق اختلاف نظر در میان مقامات حکومتی، نارضایتی مردم از احمدی نژاد بخاطر افزایش تورم و بیکاری میتواند تهران را مجبور به تعدیل مواضع خویش در برابر غرب نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر