۱۳۹۲ شهریور ۴, دوشنبه

دولت روحانی و تجربه صداقت بجای پنهانکاری

صداقت در ارائه آمار اقتصادی و بازتاب واقعیتها در کنار اجتناب از توهم، پیش زمینه برنامه ریزی صحیح برای پیشرفت است، رویکردی که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد چندان مورد توجه قرار نگرفت.
طی هفته گذشته وزیر اقتصاد ایران از رکود تورمی (توقف یا رشد منفی اقتصادی در کنار افزایش تورم)، رشد اقتصادی نزدیک به صفر درصد، تورم نکته به نکته 45 درصدی و 3.5 میلیون بیکار در کنار 5 میلیون دانشجویی که در چند سال پیش رو جویای کار خواهند شد، خبر داد.
احمدی نژاد رشد اقتصادی ایران در سال 89 را 10 درصد و برای سال 90 حدود 5.4 درصد عنوان کرده بود، البته این ارقام هرگز از طرف بانک مرکزی ایران در دوره دوم ریاست جمهوری وی منتشر نشد تا اینکه اخیرا بانک مرکزی رشد اقتصادی ایران برای این سالها را به ترتیب 5.8 درصد و 3.2 درصد عنوان کرد که باز هم با آمارهای سازمانهای معتبر بین المللی و کارشناسان مستقل ایرانی در تضاد است.
صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران برای سال 2012 را منفی 1.9 و برای سال جاری منفی 1.3 درصد پیش بینی کرده است.
همچنین رستم قاسمی وزیر نفت سابق ایران با اصرار بر عدم تاثیر تحریمها بر پروژه های نفت و گاز در کنار تولید نفت ایران، از تحریمهای بین المللی بعنوان فرصتی برای پیشرفت کشور نام برده بود.
وزارت نفت ایران در دوران ریاست وی، در ارائه آمارها به سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، تولید روزانه نفت ایران را بالای 3.7 میلیون بشکه در روز عنوان می کرد و حتی در گزارش سالانه اوپک بر اساس آماری که ایران تحویل داده، تولید نفت ایران در سال 2012 نسبت به 2011 نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز نشان می دهد.
در حالی که، ارزیابی خود اوپک بر این است که تولید نفت ایران از سال 2005 تا کنون، از 4.07 میلیون بشکه به 2.684 میلیون بشکه سقوط کرده است، به عبارتی طی 8 سال گذشته ایران با کاهش روزانه 1.386 میلیون بشکه تولید نفت مواجه شده است.
از طرفی برنامه های اعلام شده وزارت نفت برای افزایش دو برابری تولید گاز از پارس جنوبی نه تنها محقق نشده، بلکه بیژن نامدار زنگنه وزیر جدید نفت جدید ایران می گوید که تولی گاز ایران طی 8 سال گذشته افزایش چندانی نداشته است.
دولت احمدی نژاد برای آخرین بار در سال 1387 فازهای 9 و 10 پارس جنوبی را نصف و نیمه افتتاح کرد و هنوز هم این فازها با ظرفیت 75 درصدی تولید گاز دارند و بجای روزانه 50 میلیون متر مکعب، تنها 42 میلیون متر مکعب تولید گاز می کنند.
دولت روحانی در آغاز کار، رویکرد صادقی در ارائه واقعیتها در پیش گرفته و در صورت ادامه روندی شفاف در عملکرد خود، به نظر می رسد با اقبال بیشتری جهت رفع مشکلات کشور مواجه شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر