۱۳۹۳ تیر ۵, پنجشنبه

ايرانی‌ها کمتر از «۱۰ درصد» قيمت انرژی را پرداخت می‌کنند


وزير نفت ايران می‌گويد که شهروندان کمتر از ۱۰ درصد قيمت سوخت‌های مايع مصرفی را پرداخت می‌کنند و هزينه بقيه اين محصولات بر دوش دولت است
پیشتر حسين سجادی مديرعامل سازمان بهره‌وری ايران (سابا) اعلام کرده بود که هم‌اکنون سالانه معادل ۱۶۰۰ ميليون بشکه نفت، انرژی در کشور مصرف می‌شود که حدود ۴۰۰ ميليون بشکه معادل ۲۵ درصد آن تا تحويل هدر می‌رود و تنها ۱۲۰۰ ميليون بشکه آن به مصرف نهايی مصرف می‌رسد.
در همين زمينه بر اساس گزارش سالانه سازمان بهره‌وری انرژی ايران، مصرف نهايی انرژی در کشور طی سال ۲۰۱۳ کمتر از يک معادل ميليارد و ۶۰ ميليون بشکه بود، يعنی طی دو سال گذشته، مصرف انرژی در ايران معادل ۱۴۰ میلیون بشکه نفت افزايش پيدا کرده است.
بر اساس اين گزارش، سرانه مصرف گاز و محصولات نفتی در ايران به ترتيب  ۶ و ۱.۶ برابر مصرف جهانی است، اين در حالی است که دولت ايران زير بار سنگين پرداخت يارانه برای حامل‌های سوخت است.
بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ايران سه‌شنبه سوم تيرماه اعلام کرد که «هم‌اکنون سالانه بيش از ۹۰ ميليارد دلار در کشور سوخت مايع مصرف می‌شود که ۸۰ ميليارد دلار يارانه به آن تعلق می‌گيرد».
دولت ايران از ۲۸ آذر ۸۹ تا کنون دوبار قيمت حامل‌های انرژی را در قالب «طرح هدفمندی يارانه‌ها» افزايش داده است، اما از آن زمان تاکنون ارزش برابری پول ملی ايران، ريال، در مقابل دلار تا سه برابر کاهش يافته است.

هر دلار آمريکا در بازار آزاد ايران طی آذرماه سال ۸۹ برابر ۱۰ هزار و ۵۵۰ ريال بود، در حالی که هم‌اکنون قيمت دلار حدود ۳۰ هزار و ۱۷۰ ريال است.

 اين در حالی است که فروش داخلی برق در ايران در سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ تراوات ساعت برق بوده است و قيمت هر کيلو وات ساعت در ايران حدود ۴۵۰ ريال (يک و نيم سنت) است، در حالی که اين قيمت مثلا در ايالات مختلف آمريکا در آوريل سال جاری برای بخش خانگی بالای ۱۲ سنت بود.
سهم گاز در سبد انرژی ايران هم بالای ۶۰ درصد است و قيمت آن از قيمت‌های متوسط جهانی بسيار کمتر است. ايران در حالی هر متر مکعب گاز را به قيمت کمی بيش از سه سنت به مشتريان خانگی تحول می‌دهد که همان گاز را به قيمت ۴۵ سنت به ترکيه صادر می‌کند
با توجه به گفته‌های زنگنه، ايرانی‌ها تنها ۹ درصد از قيمت واقعی سوخت‌های مايع را پرداخت می کنند و زمانی که نگاهی به قيمت‌های نازل برق و گاز می‌کنيم، در حقيقت شهروندان اين کشور بسيار کمتر از ۱۰ درصد قيمت انرژی مصرفی را پرداخت می‌کنند.
البته مصرف چشمگير سوخت مايع در نيروگاه‌ها نيز يکی ديگر از مشکلات دولت است. ايران در سال گذشته حدود ۲۷ ميليارد ليتر گازوئيل و نفت کوره در نيروگاه‌ها مصرف کرده است، در حالی که متوسط بازدهی نيروگاه‌های حرارتی ايران کمی بيش از ۳۷ درصد است. مصرف سوخت مايع در نيروگاه‌ها در سال گذشته نسبت به سال قبل آن تا ۲۵ درصد افزايش يافت، چرا که در زمستان ايران با مشکل کمبود گاز مواجه شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر