۱۳۹۷ مرداد ۹, سه‌شنبه

ارزان‌ترین قیمت‌های بنزین در جهان؛ ایران در مقام دوم

گزارش یک شرکت بین‌المللی نشان می‌دهد که قیمت بنزین در ایران بعد از ونزوئلا، دارای ارزان‌ترین نرخ در جهان است.
بر اساس گزارش شرکت «گلوبال پترول پرایس» که در خبرگزاری بلومبرگ هم بازتاب یافته، قیمت هر لیتر بنزین در ایران (بر اساس نرخ دولتی دلار) در اول مردادماه، حدود ۲۷ سنت بوده است.
مبنای این آمار، بنزین با اکتان ۹۵ است که قیمت آن در ایران ۱۲۰۰ تومان است.
البته با توجه به اوج‌گیری قیمت دلار به بالای ۱۰ هزار تومان در روزهای جاری، قیمت بنزین با نرخ دلار آزاد در ایران هم اکنون بسیار پایین‌تر از رقم یاد شده است.
قیمت بنزین در ونزوئلا که با تورمی «یک میلیون درصدی» دست به گریبان است و ارزش پول آن با سرعتی سرسام آور سقوط می‌کند، حدود یک سنت است.
هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که نرخ تورم در ونزوئلا تا پایان سال جاری میلادی به یک میلیون درصد برسد.
نرخ تورم در ایران نیز با اوج گرفتن قیمت دلار طبیعتا افزایش پیدا خواهد کرد.
در تاریخ یاد شده، متوسط قیمت بنزین ۹۵ اکتان در جهان حدود یک دلار و ۱۷ سنت به ازای هر لیتر بوده است.
در این میان خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که قیمت‌های جهانی بنزین طی سه ماه گذشته، شش درصد و نسبت به سه ماهه دوم سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است. علت این امر، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی است.
خبرگزاری بلومبرگ برای سه ماهه دوم سال، قیمت بنزین در ایران را ۲۸ سنت در نظر گرفته و ایران در این زمینه همچنان مقام دوم را در جهان خواهد داشت.
بعد از ایران، کشورهای سودان، کویت، الجزایر، اکوادور، نیجریه، ترکمنستان، مصر و قزاقستان کمترین قیمت بنزین را دارند و بالاترین قیمت بنزین مربوط به ایسلند، هنگ‌کنگ و نروژ است.
بر اساس آمارهای رسمی وزارت نفت، ایران طی سال گذشته مجبور به واردات روزانه ۱۲ میلیون و ۶۳۰ هزار لیتر بنزین شد. اما با راه‌اندازی فازهای اول و دوم پالایشگاه خلیج فارس، انتظار می‌رود که واردات بنزین در سال جاری کاهش یابد.
قیمت پایین بنزین و دیگر محصولات نفتی، گاز و برق در ایران سالانه ده‌ها میلیارد دلار بار مالی به دوش دولت می‌گذارد، اگرچه درآمد مردم نیز به میزانی نیست که بتوانند انرژی‌های یاد شده را به قیمت آزاد بخرند و در صورت آزاد شدن قیمت حامل‌های انرژی، تاثیرات تورمی آن و فشار مالی بر مردم چشمگیر خواهد بود.
برای نمونه، آمارهای خبرگزاری بلومبرگ در بخش «سهم هزینه بنزین از درآمد مردم»، نشان می‌دهد که مردم ایران به طور متوسط ۱.۷۹ درصد از درآمد خود را برای خرید بنزین مصرف می‌کنند. در حالی که، در ترکیه که قیمت بنزین تقریبا پنج برابر ایران است، مردم تنها نیم درصد از درآمد خود را صرف پول بنزین می‌کنند. البته میزان مصرف سرانه بنزین در ایران بسیار بالاتر از ترکیه است.
بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۶ میلیارد دلار برای یارانه‌های نفتی هزینه کرده است. در همین سال ایران بیش از ۱۸.۵ میلیارد دلار نیز برای یارانه‌های گاز و برق اختصاص داده بود.
ترکیه و ایران تقریبا جمعیت یکسانی دارند. تولید ناخالص داخلی ترکیه حدود ۲.۵ برابر ایران است، اما میزان مصرف انرژی این کشور تقریبا نصف ایران است و بنا به گزارش شرکت بریتیش پترولیوم، کل مصرف زغال سنگ، گاز و نفت ترکیه در سال گذشته کمتر از ۱۳۸ میلیون تن معادل نفت خام بوده است. این رقم برای ایران ۲۷۰ میلیون تن معادل نفت خام است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر